Silhuett av en person som hopper over snøen

Har du bruk for magnesium for en normal muskelfunksjon?

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 4. desember 2015

Du har helt sikkert hørt om magnesium, men vet du hvilke funksjoner mineralet har i kroppen din? Hva har magnesium egentlig å si for muskelfunksjonen? Og hva er egentlig de beste kildene til magnesium?

Flere viktige funksjoner
Magnesium er et mineral som har flere viktige funksjoner i kroppen. Det er nødvendig for normal muskel- og hjertefunksjon, og viktig for stoffskiftet og celledelingen. Magnesium tar del i en rekke prosesser i kroppen, og må tilføres via mat og drikke siden det ikke kan dannes i kroppen.

Det er fordi mineralet er nødvendig for at nerve- og muskelimpulser skal overføres, at magnesium er viktig for muskelfunksjonen.

Totalt har vi ca 25 gram magnesium i kroppen. Av dette er rundt halvparten lagret i skjelettet, mens resten finnes i cellene i muskler og vev.

Eske med Nycoplus Magnesium 300 mg
Nycoplus Magnesium 300 mg

Naturlige kilder
Det finnes flere naturlige kilder til magnesium. Faktisk finner du mineralet i de fleste matvarer, men det er ekstra mye i nøtter, frø, belgfrukter, grønnsaker og kornvarer. Melkeprodukter samt kjøtt og fisk er også kilder. Av fruktene er banan den eneste som er en god kilde til magnesium.

Et balansert kosthold med både kjøtt, fisk, korn, grønnsaker og meieriprodukter vil gi de fleste tilstrekkelig magnesium i hverdagen, men du kan ha behov for tilskudd ved diabetes, sykdommer i mage eller tarm eller ved underernæring. Bruk av vanndrivende midler eller alkoholmisbruk kan også føre til magnesiummangel.

Voksne kvinner bør få i seg 280 mg magnesium daglig, mens voksne menn trenger 350 mg.

For å sikre at du får i deg nok magnesium kan du ta et tilskudd. Nycopus Magnesium 300 mg sørger for at du får i deg nok av det livsviktige mineralet hver dag. Du får kjøpt Nycoplus Magnesium 300mg på apoteket.

NO/NYP/0417/0049

2 responses to “Har du bruk for magnesium for en normal muskelfunksjon?

  1. Hei. Kroppen trenger 350 mg magnesium pr dag. Det meste dekkes av mat. Hva gjør kroppen med overskuddet hvis jeg tilfører 300 mg i tablettform? Er det skadelig eller ikke å få i seg for mye magnesium?

    1. Hei,
      Ved høye doser magnesium kan man få løs avføring.
      Hvis man er frisk vil overskudd av magnesium normalt skilles ut via nyrene.
      Får man i seg store doser via kosttilskudd, kan det føre til for mye magnesium. Det er ikke nødvendig å ta tilskudd hvis man får dekket behovet via kosten.
      Men norske kostholdsundersøkelser viser at en del ikke får i seg nok magnesium.
      Hilsen
      Åse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *