Gulrot er full av A-vitamin

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 23. juli 2014

Gulroten er en av våre mest populære grønnsaker, og den er mange barns favoritt. Foruten den gode smaken og friske, tiltrekkende fargen, har den mange bruksområder – og den er svært rik på A-vitamin.

Gulrot (daucus carota på latin) trives både i kalde og varme strøk og dyrkes over store deler av verden. Den kommer opprinnelig fra Midtøsten og Sentral-Asia, der den har vært dyrket i minst 2000 år.

Araberne tok med gulrot til Spania for omtrent 1000 år siden, og herfra har den spredd seg over resten av Europa. Gulrot kommer i mange typer, fasonger, størrelser og farge, og den finnes faktisk i sort, lilla, gul og hvit. Det er imidlertid den oransje som både er mest kjent og mest populær i Norge.

Mange bruksområder. Gulrøtter selges i bunter med gresset på, i løsvekt, i poser eller i beger. Gulroten spises som den er, eller den kan kokes i vann, bakes i ovnen eller grilles. Rå gulrot passer godt i matpakken, som et sunt mellommåltid eller for eksempel til stekt fisk.

Kokt gulrot er et populært tilbehør til de fleste kjøtt- og fiskeretter, og den kan brukes i supper, gryter og stuinger og til wok. Gulrotkake og gulrotjuice er også kjente gulrot-klassikere.

Rik på A-vitamin. Gulrotens friske, oransje signaturfarge kommer av betakaroten, som blir til A-vitamin i kroppen vår. Når vi spiser gulrøtter vil kroppen omdanne betakarotenet til aktivt A-vitamin ved behov. Gulrot er faktisk en av grønnsakene som inneholder mest A-vitamin.

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av A-vitamin på 900 mcg for menn over 14 år og 700 mcg for kvinner over 14 år. Behovet er noe mindre for barn: 300 mcg for de mellom seks måneder og to år, 350 mcg for de mellom to og fem år, 400 mcg for de mellom seks og ni år og 600 mcg for de som er mellom ti og 13 år.

To til tre gulrøtter dekker faktisk en voksen persons dagsbehov for A-vitamin. Hvorfor trenger vi A-vitamin? Jo, A-vitamin bidrar til å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn, samt immunsystemets normale funksjon. A-vitamin bidrar også til normal omsetning av jern.

Finn en god gulrot. Gulroten skal være fast og fri for brune flekker, fremmed smak eller lukt. Den skal også være uten sprekker eller misfarging i toppen. Vasket gulrot skal være hel og ren. Oppbevar gulrøttene i kjøleskapet, gjerne i plastboks eller plastpose.

Da er det bare å knaske i vei!

Foto: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *