– Grøt er sunt, enkelt og trendy

Uncategorized | 26. september 2014

Programleder Vibeke Klemetsen er kjent som yoga-instruktør og juice-frelst. Nå gir hun også ut egen bok om grøt. Les intervjuet og få hennes eksklusive grøtoppskrift her. 

Vibeke Klemetsen er lidenskapelig opptatt av mat og helse. I fjor vant trebarnsmoren matkonkurransen MasterChef på TV3. Nå er hun også aktuell med en ny bok om grøt.

I sin nye kokebok “Grøt” deler hun sine egne og andres beste grøtoppskrifter på en moderne og innbydende måte.

Mange valgmuligheter. Vi mener dette er en spennende nyhet. Derfor tok vi kontakt med Vibeke for å høre hvorfor hun velger å gi ut en hel kokebok om noe så rotnorsk som grøt.

– De fleste nordmenn tenker nok på de tradisjonelle grøttypene som risengrynsgrøt og havregrynsgrøt når de tenker på grøt. Det mange ikke vet er at det er mulig å lage grøt av uendelig mange ingredienser, som for eksempel chiafrø, amarant, hirse og søtpotet, forteller Vibeke Klemetsen.

Hun forteller at målet med kokeboken er å øke kunnskapen om grøt i Norge. Den er delt inn i ulike kapitler slik at den er enkel å bruke: frokostgrøter, middagsgrøter, dessertgrøter, sunne grøter, barnegrøter, grøtrester, utenlandske grøter og et kapittel for tilbehør.

NY KOKEBOK: Vibeke Klemetsen gir ut ny bok om grøt. Foto: Kagge Forlag.
NY KOKEBOK: Vibeke Klemetsen gir ut ny bok om grøt. Foto: Kagge Forlag.

Passer til alt. Vibeke mener nemlig at grøt passer til de fleste anledninger, både til frokost, middag og kveld.

– Boken kan brukes til daglig eller du kan dra den frem når du skal lage grøt til spesielle anledninger. Jeg har tatt med alt fra vanlige grøtoppskrifter, hverdagsgrøter, eksotiske grøter, utradisjonelle grøter og slår et slag for de glemte grøtene, smiler Vibeke.

I arbeidet med boken har Vibeke blant annet tatt turen til hjembyen Oppdal for å finne frem til de gode grøtoppskriftene som hun selv vokste opp med. Hun har også viet et eget kapittel i boken til hvordan du kan benytte grøtrester på en god måte.

– Grøtrester kan du nemlig bruke i både brød, vafler og smoothie, forteller Vibeke.

Hvor ofte spiser du selv grøt? 

– Jeg spiser grøt nesten hver dag, spesielt til frokost eller lunsj, og jeg prøver å lage grøt til kveldsmat til barna mine noen ganger i uka.

Hvorfor er grøt sunt? 

– Grøt er i utgangspunktet sunt når du velger en grøt med sunne ingredienser. Dersom du velger frø og korn som er sunne, vil du få i deg mange viktige vitaminer og mineraler. Det er også mulig å tilsette frukt og bær som topping, slik at grøtene blir enda sunnere.

Hvilke typer grøt inneholder mest vitaminer og/eller mineraler? 

– Det er den ultimate sunnhetsgrøten, fibergrøten, hirsegrøt, speltgrøten og yogagrøten; altså de grøtene som har mest korn og frø i seg.

Vibeke har også gitt oss en god grøtoppskrift som du kan lage selv. Den finner du under bildet.

God fornøyelse!

Hirsegrøt beskjært av Kagge

Hirsegrøt

Hirsegrøt er en utrolig sunn grøt som inneholder masse jern, B-vitaminer og magnesium. Den blir ofte brukt som babygrøt, men for meg en den et veldig godt alternativ til havregrøten selv om den faktisk ligner litt på risengrynsgrøt i smaken.

Dette trenger du til fire porsjoner:

  • 4 dl hirseflak
  • 1 l lettmelk
  • 1 ts salt

Slik gjør du

Kok opp melken og dryss i hirseflak. La det koke under stadig omrøring i ca 10 min. Blir grøten for tykk kan du godt spe med litt melk eller vann. Smak til med salt.

Du kan også lage denne grøten av hele hirsekorn, men det tar lengre tid, siden kornene må kokes inn først.

Bruker du hel hirse, kan du bruke 2,5 dl hirsekorn til 4 porsjoner. Skyll kornene først i kaldt vann. Deretter koker du opp 4 dl vann. Ha i grynene og la det koke helt til vannet er borte. Spe deretter med 1 liter lettmelk og kok hirsegrøten ytterligere i ca 50 min på medium varme. Smak deretter til med salt.

Servering: Hirsegrøten kan serveres som risengrynsgrøt med kanel, sukker og smørøye, men den er også god med friske bær, ristet kokos og honning.

Foto: Synøve Dreyer
NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *