Grønn asparges – full av jern og folat

Frukt og grønt | 6. januar 2015

Grønn asparges er en av kokkenes favorittgrønnsaker, og det er ingen tilfeldighet. Den er rask og enkel å tilberede, og smaker fantastisk. Dessuten er grønn asparges rik på B-vitaminet folat og mineralet jern.

Asparges, eller aspargus officinalis på latin, er en gammel kulturplante kjent helt fra romertiden.

Man finner faktisk en oppskrift for tilberedelse av asparges allerede i den eldste kokeboken som er bevart, Apicius’ De re coquinaria fra 200-tallet e.Kr.

Tykkelsen og lengden på asparges kan variere noe fra land til land. Du finner asparges i både hvit, lilla og grønn, og den dyrkes både i Amerika og flere land i Europa, som Norge.

Grønn og hvit asparges er for øvrig den samme planten. Grønn asparges er ikke tildekket og vokser frem over bakken i sollys, mens hvit asparges vokser og høstes under bakken. Grønn asparges finnes i flere varianter: miniasparges, aspargestopper og vanlig, grønn asparges.

GRILLMAT: Asparges er enkelt å slenge på grillen, og det smaker fantastisk sammen med grillmaten.
GRILLMAT: Asparges er enkelt å slenge på grillen, og det smaker fantastisk sammen med grillmaten.

Mange bruksområder. Grønn asparges kan grilles, kokes, dampes og stekes, avhengig av smak og hva du skal bruke den til. Den kan nytes som forrett eller hovedrett. Asparges har meget aromatisk og fin smak, og egner seg derfor veldig godt som tilbehør til stekt og røkt kjøtt og fiskeretter.

Miniasparges og aspargestopper er veldig fine å bruke i salater eller på pizzaen.

Asparges kokes i tre til fem minutter avhengig av tykkelsen, og nederste del av stilken kuttes først. Asparges skal være fast i konsistensen og rett i formen. Om du koker grønn asparges for lenge, mister den både farge og smak og den fine sprø konsistensen.

Et lite tips: Ikke kok asparges i aluminiumkjele, det kan gi en metallisk smak. Bruk en rustfri stålkjele i stedet.

Året rundt. Stilken på asparges skal være saftfull, frisk og sprø, mens toppene skal være tette og hele. Fargen er dypgrønn og lysner nedover stilken. Når du bøyer en asparges skal den kjennes stiv og skal knekke rett av ved hardt press.

Husk at størrelsen på aspargesen ikke har noe å si for kvaliteten.

Asparges er tilgjengelig av bra kvalitet hele året rundt, men den aller beste finner du i butikkene fra april til juni. Asparges oppbevares best mellom syv og ti grader, og den bør helst beskyttes mot lys. Merk at asparges har svært begrenset holdbarhet.

Full av folat og jern. Grønn asparges er en svært kalorifattig grønnsak, og den er rik på B-vitaminet folat og mineralet jern. Folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at barnet får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og slapphet. Jern bidrar til normal funksjon av immunforsvaret og normal energiomsetning, samt normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin.

Jern bidrar også til å redusere trøtthet og slapphet. Asparges inneholder også noe A-vitamin, E-vitamin og sink. Grønn asparges har for øvrig større næringsverdi enn hvit.

Lukt. Asparges inneholder et luktfritt stoff som heter aspargessyre. Når asparges kokes og fordøyes, brytes aspargessyren ned og det skilles ut svovelholdige forbindelser som får urinen til å lukte.

Har du aldri luktet dette selv? Det er faktisk bare omtrent halvparten av oss som er genetisk disponert for å lukte svovelforbindelsene fra asparges.

Foto: Colourbox.

GRILLMAT: Asparges er enkelt å slenge på grillen, og det smaker fantastisk sammen med grillmaten.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *