Grillet vannmelon – saftig og kalorifattig

Frukt og grønt | 28. juli 2016

Lyst til å overraske gjestene med en kreativ dessert? Da bør du prøve grillet vannmelon med sesamfrø, balsamico og fetaost! Vannmelon er både saftig og kalorifattig, og inneholder dessuten både A- og C-vitamin.

Grillet vannmelon er faktisk utrolig godt! Ved å grille vannmelonen får den en helt unik sødme, nesten som om den er karamellisert.

Dessuten passer sødmen i melonen og den litt syrlig-søte balsamicokremen veldig godt sammen. Med litt sesamfrø og fetaost i tillegg, har du et perfekt tilbehør til grillmaten eller en spennende dessert til grillgjestene.

Kalorifattig. Som navnet tilsier består vannmelon av mye vann, faktisk hele 93 prosent. Er du tørst, så er vannmelon en fin måte å få i seg væske på. Ypperlig for varme sommerdager, altså.

Konsekvensen av det høye innholdet av vann, er at vannmelon også er kalorifattig. Ifølge Matvaretabellen ligger vannmelon på 10. plass over frukter/bær med færrest kalorier, kun 35 kcal per 100 gram spiselig matvare. Det vil si et fornuftig valg om du ønsker å passe vekten.

SAFTIG OG KALORIFATTIG: Vannmelon inneholder både A- og C-vitamin, og er dessuten saftig og kalorifattig. Nam, nam!

Både A- og C-vitamin. Vannmelon inneholder også en del mineraler og vitaminer, blant annet A-vitamin og C-vitamin.

C-vitamin bidrar blant annet til nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og slapphet. C-vitamin øker også opptaket av jern i kroppen og beskytter cellene mot oksidativt stress, samt bidrar til et sunt bindevev.

A-vitamin er viktig for immunforsvaret, samt for å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn. Dessuten bidrar A-vitamin til kroppens normale omsetning av jern.

Grillet vannmelon med sesamfrø, balsamico og fetaost:

Dette trenger du:

½ stk vannmelon

2 ss sesamfrø

50 g fetaost

½ dl balsamicokrem eller etter smak

små blader fra sitronmelisse som pynt

Slik gjør du:

Skjær vannmelonen opp i passe store skiver – cirka 1 centimeter tykke.

Legg vannmelonskivene på grillen og la de ligge til de har fått tydelige grillriller (4-5 minutter på hver side). Pass på at de ikke ligger så lenge at fruktkjøttet «faller sammen» og blir grått.

Anrett skivene på et serveringsfat og strø over smuler av fetaost og sesamfrø.

Sprøyt over balsamicokrem til slutt.

Oppskriften og hovedbildet er hentet fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Bildet i teksten: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *