Gravid? Få i deg omega-3!

Gravid/barn | 9. juli 2014

Å være gravid er en stor opplevelse for de fleste, men svangerskapet kan også være en tid for usikkerhet og mange spørsmål. For at barnet ditt i magen skal vokse og utvikle seg, har du mer behov for visse næringsstoffer, som vitaminer og mineraler, enn ellers.

For eksempel omega-3, som er med på utviklingen av synet og hjernen hos fosteret.

Mange gravide tenker mer på matvanene sine nå enn før de ble gravide. Tidligere har du bare behøvd å tenke på deg selv; nå har du ansvaret for både deg selv og barnet i magen. Når du er gravid trenger du mer mat enn ellers, men du behøver ikke så mange flere kalorier.

Sunne og regelmessige måltider i hverdagen er det som betyr mest for din og barnets helse. Ulik mat inneholder ulike næringsstoffer, som proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler.

Når du er gravid har kroppen din mer behov for visse næringsstoffer enn ellers.

Du trenger tilskudd av folat og D-vitamin, og du bør passe på å få i deg nok flerumettede fettsyrer som omega-3. Omega-3 er nemlig bra for fosteret, fordi det har en gunstig effekt på utviklingen av synet og hjernen.

Hvordan får du i deg omega-3? Kroppen kan ikke lage omega-3 selv, så det må dermed tilføres via kosten. Fisk er rik på omega-3-fettsyrer, D-vitamin, selen og jod (kun sjøfisk), og er dermed spesielt sunt for gravide.

Helsedirektoratet anbefaler alle å spise fisk til middag to til tre ganger i uken. Varier mellom mager og fet fisk.  Minst 200 gram av fisken bør være fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild. Fiskepålegg som makrell i tomat er også en smart måte å få i seg fet fisk på.

Enkelte typer fisk bør ikke gravide spise, som rå fisk (rakfisk), eksotisk fisk (hai, sverdfisk) og hval-/selkjøtt. Gravide kan spise sushi, men unngå fersk tunfisk.

Kosttilskudd med omega-3 Selv om du spiser mye fisk, anbefaler Helsedirektoratet at du i tillegg til kosten tar en teskje (5 ml) tran eller tilsvarende i trankapsler hver dag når du planlegger graviditet, når du er gravid eller når du ammer. Dette er spesielt viktig i vinterhalvåret.

Nycoplus har flere produkter som sikrer deg riktig daglig inntak av omega-3-fettsyrer. For eksempel tran i flytende form, som Nycoplus Apotekets Tran mild. I tillegg tilbyr Nycoplus omega-3 i kapselform, som Nycoplus Omega-3 Basic og Nycoplus Omega-3 500 mg. Dersom du er vegetarianer eller opptatt av bærekraftighet er Nycoplus Vegetabilsk Omega-3 fra alger et alternativ for deg.

Produktene finner du på ditt apotek.

Lykke til med graviditeten!

Foto: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *