Gratinert blomkål – rik på folat og C-vitamin

Frukt og grønt | 14. mars 2016

Gratinert blomkål kan spises som tilbehør til kjøtt eller fisk, men også som en lett lunsj. Blomkål er både godt og sunt – full av C-vitamin og B-vitaminet folat.

Gratinert blomkål er enkelt å lage, og det bør ikke ta mer enn 20-40 minutter. Hovedingrediensen i denne retten er naturligvis den populære grønnsaken blomkål.

Full av C-vitamin og folat. Blomkål er både kalorifattig og mettende. Det betyr at du kan spise mye blomkål uten snev av dårlig samvittighet. I tillegg er denne grønnsaken full av vitaminer og mineraler, spesielt C-vitamin og B-vitaminet folat.

C-vitamin er viktig for mange funksjoner i kroppen. Dette vitaminet bidrar blant annet til nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og slapphet. C-vitamin øker også opptaket av jern i kroppen og beskytter cellene mot oksidativt stress.

C-vitamin bidrar dessuten til et sunt bindevev. Vitaminet er nemlig med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer.

B-vitaminet folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen.

Selv om folat er ekstra viktig å få i seg før og under graviditet, har ALLE behov for folat. Folat bidrar nemlig også til normal psykologisk funksjon, immunforsvarets normale funksjon og å redusere trøtthet og slapphet.

Inneholder også kalium og magnesium. Blomkål inneholder også en del kalium og magnesium. Kalium bidrar til nervesystemets og musklenes normale funksjon, samt å opprettholde normalt blodtrykk.

Magnesium er viktig for kroppens stoffskifte, normal hjerte- og muskelfunksjon, samt nervesystemets normale funksjon. Magnesium bidrar også til å redusere trøtthet og slapphet.

Blomkål er dessuten rik på fiber, og kostfiber er viktig for fordøyelsen.

SUNT OG GODT: Blomkål er både kalorifattig og mettende, samt full av C-vitamin og B-vitaminet folat.

Oppskrift på gratinert blomkål

Dette trenger du til fire porsjoner:

1 stk blomkål

2 dl cottage cheese

1 dl lettmelk

2 ts sennep

2 dl revet gulost

Slik gjør du:

Del blomkålhodet i buketter og kok dem knapt møre i lettsaltet vann. Ta dem opp og legg dem i et ildfast fat.

Mos cottage cheese så den blir glatt. Rør inn melk, sennep og halvparten av den revne osten. Hell sausen over blomkålbukettene og dryss resten av osten over.

Gratiner blomkålen høyt i ovnen ved 200 °C i cirka ti minutter – til den blir brunflekket.

Server gratinert blomkål som en lett lunsj eller kveldsrett med brød til, eller som tilbehør til spekemat eller stekt kjøtt. Nam, nam…

Oppskriften og hovedbildet er hentet fra Opplysningskontoret for meieriprodukter.

Bildet i teksten: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *