Ta med deg de gode vanene på ferie!

Kosthold/ernæring | 8. juni 2017

Har du gode vaner når det gjelder frukt og grønt, er det ingen grunn til å droppe dem i sommer. Selvsagt er det lov til å skeie ut i ferien, men la sesongens godsaker bli en naturlig del av kosen.

 

Har du minst fem om dagen som en god hverdagsvane vil du oppdage at det går som en lek i ferien om du bare vil. Utvalget i butikkene er stort, og i mange andre land er tilbudet enda større og ofte litt annerledes enn hjemme. Et godt tips er å utnytte sesongens produkter uansett hvor du er. Det er gunstig både for smaksløkene og lommeboka.

Hvis du pleier å avslutte måltidene med frisk frukt, fortsett med det, selv om du er på ferie. Begynner du først med store isdesserter og kaker, blir det atskillig tøffere å komme i gjenge igjen etter ferien. Er du i land som ikke serverer så mye tilbehør til kjøtt og fisk, bestill grønnsaker ved siden av. Du vil føle deg mer vel, for magen din er et vanedyr, og trenger kostfiberen i frukt og grønnsaker. Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på minst 25-35 gram kostfiber for voksne.

Full kontroll

En stor fordel med ferielivet er ofte god tid, og har du en ferie der du lager maten selv, kan du kose deg med tilberedningen av måltidene, og ha kontroll på hva du faktisk spiser. Kanskje du skal satse på å utvide repertoaret i sommer med noen nye frukter, bær og grønnsaker? Det vil du også ha glede av når hverdagen er tilbake.

Å få barna til å spise nok grønnsaker er en utfordring for mange hele året, så det kan vært lurt å ha Nycoplus Multi Barn for hånden også i ferien. Dette er en tyggetablette med fruktsmak som selges i apotek. De sikrer inntaket av viktige vitaminer og mineraler hvis barnets kosthold ikke er tilstrekkelig variert.

Foto: Johnér

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *