God jul med god samvittighet

Kosthold/ernæring | 4. desember 2017

Jul og store utskeielser blir ofte omtalt i samme åndedrag. Men fet mat og store mengder søtsaker har noen velsmakende utfordrere.

Mye av julematen er faktisk både sunn og herlig på smak, som gravet laks, lutefisk, sild, salater, kalkun, egg og grovt brød! Eller hva med nøtter og tørket frukt? Kanskje har du allerede et ganske sunt kosthold i julen, eller er du motivert for å bytte ut noen av gjengangerne med noe nytt? Omega-3 og verdifulle vitaminer finnes i mye av den klassiske julematen.

 

Fet fisk og annet snadder

Tenk bare på alt det deilige du kan sette på lunsjbordet i julen! Røyket og gravet laks, deilige sildeglass i mange farger og smaker, kokte egg og eggerøre, ferskt grovbrød og magre kjøttpålegg av roastbiff og kalkun. For ikke å glemme kyllingsalat, blandete salater med både frukt, bær og nøtter, eller ganske enkelt oppskåret tomat, agurk og paprika. Alt sammen i tråd med kostholdsrådene fra Helsedirektoratet.

Hvit fisk og magert kjøtt

Synes du julemiddagene kan bli litt tunge, og gjør deg litt dorsk, er det fullt mulig å feire med både kveite, juletorsk og lutefisk. Eller hva med helstekt kalkun, eller nystekt roastbiff med waldorfsalat? Svineribbe og pinnekjøtt et viktig for mange av oss, men det går jo an å bytte ut noen av middagene med noe lettere for å slippe skippertak i januar.

 

Kosen med søtsaker, frukt og nøtter er også en del av julefeiringen. Det gjelder bare å finne balansen mellom småkaker med mye smør og sukker på den ene siden, og frukt og nøtter på den andre.

 

Sunt fett, vitaminer og fiber

Fet fisk som sild og laks er gode kilder til omega-3 som er viktig for at kroppen skal fungere optimalt. I studier har forskere blant annet funnet bevis for at omega-3 har en gunstig effekt på hjertet*, hjernen** og synet**. Annet julesnadder som inneholder omega-3 er nøtter, som også inneholder mange andre nyttige næringsstoffer.

 

At vi trenger frukt og grønt i et sunt kosthold er en kjent sak. Først og fremst handler det om en rekke viktige vitaminer og mineraler, og fiber som er godt for fordøyelsen. En annen viktig kilde fiber er grovt brød. I egg er det mye sunt, ikke minst D-vitamin som blant annet bidrar til immunforsvarets normale funksjon, og vedlikehold av normale muskelfunksjoner Er du interessert i å finne ut mer kan du slå opp i Matvaretabellen

 

God jul med deilig mat, og bedre samvittighet!

 

* Forutsetter daglig inntak av 250 mg EPA/DHA  ** Forutsetter daglig inntak av 250 DHA

 

NO/NYP/1117/0133

Foto: Scanpix/ Bon Appetit

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *