Gjør som Skipper’n – spis spinat!

Frukt og grønt | 7. oktober 2014

Det er en grunn til at tegneseriefiguren «Skipper’n» får superkrefter når han spiser spinat. Denne bladgrønnsaken er nemlig SVÆRT næringsrik – og stappfull av vitaminer og mineraler.

Tegneseriefiguren Skipper’n (Popeye) er forelsket i Olivia, og han må stadig vekk redde henne fra den onde Brutus. Ingenting stopper sjømannen med de gigantiske underarmene når han heller i seg en boks spinat.

Og det er ikke tilfeldig at de som skapte tegneserien begynte å bruke spinat som et symbol på styrke. Spinat er nemlig veldig næringsrikt.

Vitaminer i spinat. Som så mange andre grønne bladgrønnsaker, er spinat full av vitaminer og mineraler. Den er svært rik på B-vitaminet folat. Alle kvinner som planlegger å bli gravid eller som vet at de er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat.

Folat bidrar også til immunsystemets normale funksjon og å redusere trøtthet og utmattelse. Under den grønne fargen i spinat finnes det store mengder av stoffet karotenoider, som kroppen omdanner til A-vitamin ved behov.

A-vitamin bidrar til å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn, samt bidrar til immunforsvarets normale funksjon og normal omsetning av jern.

Spinat er også rik på B-vitaminer, spesielt riboflavin (B2). Riboflavin bidrar til normal energiomsetning, nervesystemets normale funksjon, å opprettholde normal hud og normalt syn, samt å redusere trøtthet og utmattelse.

Det finnes også mye K-vitamin i spinat. K-vitamin bidrar først og fremst til normal blodlevring, altså at blodet størkner/koagulerer, men også til vedlikehold av et normalt skjelett. Spinat inneholder også en del E-vitamin og C-vitamin.

En frisk og sunn spinatsalat med reddik og løk.
En frisk og sunn spinatsalat med reddik og løk.

Mineraler i spinat. Spinat er stappfull av mineraler, og den er en god kilde til både kalsium, magnesium, kalium og jern. Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner, samt normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon.

Magnesium er viktig for kroppens stoffskifte, normal hjerte- og muskelfunksjon, samt nervesystemets normale funksjon. Magnesium bidrar også til å redusere trøtthet og utmattelse.

Kalium på sin side bidrar til nervesystemets og musklenes normale funksjon, samt å opprettholde normalt blodtrykk. Jern bidrar til redusert slapphet og trøtthet, normal funksjon av immunforsvaret, samt normal produksjon av røde blodlegemer og hemoglobin.

Spinat inneholder også en del natrium, samt noe sink og kobber.

Bruksområder. Spinat bør oppbevares i kjøleskapet, gjerne i plastpose eller lukket plastboks. Bladene og stilkene skal være helt grønne og frie for mørke trykkskader, og spinaten må ikke være inntørket.

Om stilkene er grove, bør de fjernes. Spinaten bør også vaskes godt i flere vann for å fjerne alle rester av sand som måtte være på bladene. Den kan gjerne serveres som den er i en lekker grønn salat, og dampet spinat er naturligvis en klassiker.

Spinat egner seg godt sammen med ost, smør, fløte og egg, og den passer spesielt godt i gryteretter med frukt, samt i terter og paier.

Spinat er dessuten utmerket i suppe, sufflé og mos, ideelt til linser, kikerter, bønner og poteter, samt i wokretter, enten alene eller sammen med andre ingredienser.

Du blir neppe like sterk som Skipper’n når du spiser spinat, men du får garantert i deg mange viktige næringsstoffer som er godt for kroppen din.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *