Gi deg selv en boost i vintermørket

Uncategorized | 15. desember 2017

Føler du at vintermørket tapper deg for energi og gjør deg både slapp og trøtt? Med disse tipsene kan du gi deg selv en skikkelig energiboost!

Jula har takket for seg og vi er inne i et nytt år med nye muligheter. Målene for nyåret er kanskje mange, men det er ikke nødvendigvis så lett å komme i gang igjen etter ferien når energinivået ikke er på topp. Når det er kaldt og mørkt utendørs kan det friste å benke seg foran TV-en, men det er ikke sikkert at rolige inneaktiviteter er det som virker mest oppkvikkende etter en juleferie.

 

Spis en god frokost

Mange trenger påfyll av energi om morgenen for at de skal komme i gang og kroppen skal fungere skikkelig. Om du dropper frokosten kan humøret, arbeidslysten og konsentrasjonen bli dårligere. Har du dårlig tid eller lite matlyst om morgenen kan det derfor være lurt å spise noe som går kjapt, for eksempel frukt eller yoghurt med müsli. Det kan også være fint å gjøre i stand frokosten dagen før eller lage med seg en frokostmatpakke. Kjølskapsgrøt, også kalt over-natta-havregrøt kan være et smart valg. Havregryn er rikt på fullkorn og inneholder kalium og rikelig med magnesium som bidrar til å opprettholde en normal energiomsetning. For å opprettholde energinivået gjennom hele dagen, bør du spise jevnlig og tilstrekkelig.

 

Energirik mat

Begrepet kalorier eller kilokalorier brukes ofte når man snakker om energi i mat. Men hvor mye energi det er i maten, avhenger av hvor mye den inneholder av de energigivende næringsstoffene karbohydrater, fett og proteiner. Det er stor forskjell på hvor raskt maten vi spiser, blir til energi i kroppen. Sukker og stivelse blir raskt omdannet. Maten som raskt blir omgjort, gir oss energi raskt, men energien varer ikke så lenge. Mat som blir omgjort saktere i kroppen gir langsom energi. Og at energien er langsom, betyr at det tar lengre tid å få energi i kroppen, men at den samtidig vil vare lenger. Spiser du mat med langsom energi vil du orke å bevege deg mer og konsentrere deg mer enn om du spiser mat med rask energi. En skive grovbrød med et proteinrikt pålegg vil holde deg mett lenger og gi deg mer energi enn om du spiser en hvetebolle.

 

Flytende energi

Kaffe kan gi et kick som gjør det lettere å starte dagen. Koffeinens sentralstimulerende effekt er en effekt mennesker verden over vet å sette pris på. Både kaffe og te inneholder naturlig koffein og virker oppkvikkende. Mange energidrikker er tilsatt koffein, men her bør du være obs på at de også kan inneholde store mengder rask energi i form av sukker. Juice og smoothie gir deg også en energiboost, og de er gjerne rike på vitaminer i tillegg.
For å variere kaffeinntaket kan det være fint å drikke noe som inneholder mer vitaminer eller mineraler. Kaldpresset ingefærshot er noe flere har begynt å sette pris på og som vi har sett mer til på markedet. Ikke bare smaker det friskt og godt, men den sterke smaken kan gjøre at du føler at du får en boost. Ingefær er også rikt på kalium, som bidrar til å opprettholde en normal energiomsetning.

 

Visste du at en kopp kaffe har uante fordeler?

 

Bruk av energien du får i deg

Er det noe som gir overskudd i hverdagen, så er det regelmessig fysisk aktivitet. Aktivitet i form av trening eller mosjon er viktig for både helse, trivsel og velvære. Dørstokkmila kan oppleves ekstra lang i vintermørket, men du må absolutt ikke pigge løpeskoene dine, finne frem ullundertøy og løpe ute om vinteren om du ikke har lyst. Det finnes mange treningsformer du kan utføre innendørs, enten på et treningssenter eller hjemme. Gjør det du liker, eller finn en ny treningsform du trives med. Kjenn på godfølelsen du får, og la den motivere deg til å holde deg aktiv. Kanskje vil det være motiverende å trene sammen med noen? Eller kanskje du føler at du får mer energi av å høre på musikk du liker mens du trener?

 

Jobb med motivasjonen

I tillegg til næring og fysisk aktivitet er energinivået vårt gjerne nært knyttet til hvordan vi har det med oss selv. I en periode hvor du kan føle at vintermørket tapper deg for energi er det hensiktsmessig å jobbe med motivasjonen. Selv om det kanskje frister lite å gå ut bør du prøve å tilegne deg det du kan av dagslys. Du bør også sørge for å sove nok, men ikke for mye. Her kan du lese noen gode råd for bedre søvn. Gjør ting du føler gir deg energi, vær med folk som får deg i godt humør, hør på musikk som gjør deg glad og bruk farger – det påvirker humøret.

 

 

Kilder:

Nasjonalforeningen for Folkehelsen

Helsenorge
NHI
NO/NYP/1217/0142

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *