Nye episoder av podcasten Friskere Viten ute nå!

Kan man spise seg til bedre hukommelse, hvorfor er beinskjørhet relevant for unge folk, og hvorfor er det kommet nye råd om D-vitamin for spedbarn? Dette er noen av temaene vi går inn på for å løse små verdensproblemer rundt helse og ernæring i denne sesongen av Friskere Viten.

I podcasten Friskere Viten møter du Nycoplus sin egen kliniske ernæringsfysiolog, Åse Andresen, gjester og eksperter innen ulike fagfelt som diskuterer mat, helse og ernæring. Kroppen vi bor i og helsa er det mest dyrebare vi har, og her vil du på en enkel måte få større forståelse av hvordan mat og ernæring henger sammen med hvordan vi har det i kroppen.

Alle episodene kan du høre her, på iTunes, Spotify eller andre steder du hører podcast. Denne sesongen slippes en ny episode hver mandag fra 13. september, klikk på linken for å lytte!

 

Norske matvaner gjennom tidene og slik påvirker de helsa

Mens vi i Norge lenge var selvberget med mat fra egen gård og jord, kom kjøleskapet, komfyren og posematen på 1900-tallet og gjorde hverdagslivet enklere. Nå kunne vi spare masse tid på å lage mat, og vi trengte heller ikke å sanke den selv – men hva mister vi i et ernæringsperspektiv ved å velge halv- og helfabrikat? Er det et problem, eller har det sine fordeler også i dag? I studio er en ekspert på matvaner gjennom tidene, Magnus Tvedt-Øresdal og som alltid Nycoplus sin egen kliniske ernæringsfysiolog Åse Andresen.

Hør også: Mennesker lever lenger enn noen gang – bli med på en reise i menneskets historie fortalt på en helt ny måte med funfacts du ikke har hørt før

I denne episoden snakker vi om enkle middagsløsninger og ultraprossessert mat, hvordan våre matvaner har endret seg over tid og hva det betyr for folkehelsen. Du får også tips og triks til hvordan du enda bedre kan bevare næringsinnholdet i maten når du tilbereder og varmer den opp. Mer mat for pengene, med andre ord.

 

Magevondt etter meieriprodukter? Dette kan du gjøre

Noen er fullstendig klar over at de ikke tåler melkesukker (laktose) eller melkeprotein og at det er derfor de sliter med magetrøbbel dersom de får i seg dette. Meieriprodukter er likevel så komplekse at selv når man tester seg for å finne ut nøyaktig hva som gir mageknip, så finner man ikke alltid svaret.

Slik var det for denne episodens gjest, Junie Christie, som gjennom barndommen ble dratt med til legen for å komme til bunns i problemet med sin magevondt, men som ikke fikk utslag på tester rundt laktose eller melkeprotein. Alle problemene forsvant likevel da kun kuttet ut meieriprodukter.

Det er likevel ikke helt uproblematisk å fjerne meieriprodukter fra kostholdet uten å erstatte det med kilder som dekker ernæringsbehovet for blant annet kalsium og jod. I denne episoden vil du få svar på dette, og temaet er derfor også relevant for dem som velger bort melk på grunn av sin allergi, livsstil som veganer eller fordi man ikke liker smaken.

For noen lyttere vil kanskje noen brikker falle på plass etter denne episoden.

 

Slik forebygger du beinskjørhet, og derfor bør du ikke utsette det

Osteoporose, eller beinskjørhet som det også heter, er en stille sykdom. Ofte er det første tegnet det som kalles lavenergi-brudd, som kan være at man snubler i dørkarmen, faller og brekker et håndledd eller lårhalsen. Norge ligger på verdenstoppen i antall beinbrudd, og faren øker med alderen. Så mange som en av to av norske kvinner og en av fire menn vil oppleve brudd som følger av beinskjørhet i løpet av livet.

Hør også: 1 av 5 under 30 år oppgir at de spiser vegetarisk tre ganger i uken – hvordan kan man oppnå fullverdig ernæring ved å kutte ut en stor matvaregruppe?

I denne episoden møtes to eksperter på hvert sitt fagfelt. Lene Solberg er overlege ved Ortopedisk avdeling ved OUS og fagansvarlig på Osteoporoseklinikken og Åse Andresen er klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef for Nycoplus. De går inn på de største utfordringene ved beinskjørhet, hvordan man kan forebygge slik at man kan gå inn i alderdommen så bekymringsløs som mulig, og hva man kan gjøre for å hjelpe sine foreldre for å unngå brudd.

 

Spis deg til bedre hukommelse og læreevne!

Finnes det mat som kan bidra til bedre hukommelse, kreativitet og læringsevne? En nesten utopisk tanke for mange, men hjernen er som en muskel og på samme måte som vi kan tilpasse maten etter muskelen på kroppen er det også mat som er spesielt bra for hjernehelsen. Noen viktige stikkord er sunt fett, som olivenolje og omega-3 fra fet fisk.

I denne episoden får du ikke bare kunnskap om kosthold for kroppens viktigste organ, men teknikkene til hvordan du kan lære på best mulig måte. Dette er nyttig for absolutt alle, men kanskje særlig for studenter eller personer med yrker hvor man må holde seg oppdatert på sine fagfelt.

Hjerneforsker og lege, Ole Petter Hjelle, studieteknikkekspert Olav Schewe og klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen gir deg kunnskap som faktisk kan forandre livet ditt i denne episoden av Friskere Viten.

 

Trygg trening for gravide og forklaring på nye kostråd for spedbarn

Vi har samlet svar på noen viktige spørsmål og utfordringer som mange møter på i denne perioden.

I denne episoden har vi med oss den frittalende og spreke Stine Hartmann, som noen kanskje kjenner fra «Farmen», og klinisk ernæringsfysiolog, Åse Andresen, som har stor kunnskap om kropp, helse og ernæring. Sammen går de løs på tema som trygg trening under graviditeten, hvordan man kan gjøre livet mer levbart med svangerskapskvalme, og hvordan man skal tolke de nye kostholdsrådene rundt D-vitamin og tran for spedbarn.

I en tidligere episode om graviditet har vi snakket om det mystiske fenomenet cravings, og nøyaktig hva som gjør at vi trenger flere næringsstoffer under svangerskapet.

 

For lite av mineralet jern kan være grunnen til at du er trett, sliten og svimmel

Kvinner har nesten et dobbelt så stort behov for jern sammenlignet med menn, og mange får rett og slett ikke i seg nok. Lite jern i kroppen kan føre til at man føler seg trett, sliten, svimmel og får nedsatt fysisk yteevne, og slik trenger man rett og slett ikke å ha det. Dem som sliter med dette som følger av lite jern vil kunne få økt livskvalitet ved å sørge for å få i seg litt mer jernrik kost i hverdagen.

Silje Sirnes Winje er episodens gjest og jobber blant annet som forfatter og artist. Hun har skrevet boken «Min M», som handler om mensen, og ved å bryte ned tabu rundt mensen vil viktig informasjon som kan påvirke kvinners helse kunne nå frem til enda flere. Temaet diskuteres sammen med klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen, og etter å ha lyttet til dagens episode vil nok mange flere forstå sammenhengen mellom jern, blod, mens og maten vi spiser enn før.

Tidligere har vi spilt inn en episode hvor blant annet treningsentusiast, Yngvar Andersen, snakker om viktigheten av jern for dem som trener – og særlig dem som driver med kondisjonstrening. Episoden kan du høre her.

Publisert september 13, 2021

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *