Frisk og sunn bringebærsmoothie-is

Frukt og grønt | 19. august 2016

For mange er både bringebær og is selve symbolet på sommer. Hva med å kombinere de to i en sunn og frisk is? Her får du oppskriften på bringebærsmoothie-is.

Bringebær har en søt og fyldig smak som gjør den til en favoritt blant mange. Selv om bringebær er tilgjengelig i butikken hele året, er vi nå inne i sesong for de norske bringebærene. Varme og solrike sommerdager, til og med i august, er selvsagt også høytid for iskrem.

Nå kan du kombinere de to i en frisk og næringsrik bringebærsmoothie-is. Lett og billig å lage, og perfekt å ta frem på fine sommerdager. Kanskje til og med barna vil plukke bringebærene og være med å lage smoothie-isene?

Bringebær – rik på C-vitamin og mangan. Bringebær er fattig på kalorier og rik på kostfiber. Dessuten inneholder bringebær mye C-vitamin og mangan.

C-vitamin har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og slapphet. Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev. Vitaminet er med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein.

Mangan er et mineral som er viktig for skjelettet og normal dannelse av bindevev. Dessuten bidrar mangan til å beskytte cellene mot oksidativt stress.

Bringebær inneholder dessuten en del K-vitamin, som er viktig for normal blodlevring, altså at blodet størkner eller koagulerer.

I denne oppskriften benyttes også banan, som inneholder mye C-vitamin, B6-vitamin og mangan, samt en del kalium.

Frisk og sunn bringebærsmoothie-is
RIK PÅ NÆRINGSSTOFFER: Bringebær er kalorifattig og rik på både kostfiber, C-vitamin og mangan.

Du kan gjerne bruke andre bær enn bringebær i denne oppskriften om du ønsker. Godt blir det uansett!

Slik lager du bringebærsmoothie-is

Dette trenger du:

250 g bringebær

1 stk banan

3 dl valgfri fruktjuice

4 ts melis

Slik gjør du:

Kjør alle ingrediensene til en tyktflytende masse i en blender eller smoothiemaskin.

Frys ned i små former eller begre, gjerne som er så smale som mulig.

Stikk en ispinne i og sett i fryseren.

Ta formene eller begrene ut av fryseren en stund før servering. Isen skal ikke være helt hard.

Tips: Om du lager isen sammen med barn, er det moro å skrive navn på pinnene før de settes i fryseren.

Oppskriften og hovedbildet er fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Bildet i teksten: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *