Fem unnskyldninger for å droppe treningen

Uncategorized | 14. november 2016

Det er lett å finne på unnskyldninger for å droppe treningen i hverdagen. Her er fem av de vanligste.

Fysisk aktivitet har positiv innvirkning på både kropp og sjel, og med økt aktivitet kan helseproblemer både forebygges og behandles. De som er fysisk aktive er ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

Dessuten beskytter fysisk aktivitet mot en rekke sykdommer og plager, og reduserer blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker. Effekten av økt aktivitetsnivå avhenger naturligvis av utgangspunktet ditt. Dersom du er lite aktiv fra før, vil du få stor effekt av mer aktivitet.

Anbefalinger. Barn og ungdom opp til 17 år trenger regelmessig aktivitet for normal vekst og utvikling, og det har positiv effekt på både konsentrasjon, læring og psykisk helse. Det viktigste er at barn og ungdom reduserer stillesittingen.

Helsedirektoratet anbefaler minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag for barn og unge, alternativt fordelt utover uken. Aktiviteten bør være variert og intensiteten både moderat og hard.

Mange voksne sitter også for mye stille, blant annet som følge av arbeidssituasjonen eller mye tid foran ulike skjermer. Helsedirektoratet anbefaler alle voksne over 18 år minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet hver uke.

Med høy intensitet kan det holde med halvparten, altså 75 minutter. Eller man kan kombinere for eksempel moderat og høy intensitet. Flere minutter fysisk aktivitet, eller aktivitet med høyere intensitet, øker helsegevinsten.

HJEMMETRENING: Det å trene hjemme kan være et godt alternativ til å dra til et treningssenter.

Unnskyldninger. I hverdagen er det lett å finne på unnskyldninger for å droppe treningen – og de kommer i de mest kreative former. Med alle fordelene fysisk aktivitet gir deg, er det en dårlig prioritering. Under finner du fem av de vanligste unnskyldningene for å ikke trene.

  1. Jeg har ikke tid.

Den vanligste unnskyldningen for å ikke trene, er at man ikke har tid. De aller fleste har faktisk tid til å trene, men det handler om prioriteringer. Man trenger ikke å bruke 60 minutter sammenhengende på en løpetur eller på et treningssenteret for å være nok fysisk aktiv.

Gå til jobben, ta trappene i lunsjen, bli med barna på frilek på lekeplassen eller i skogen, tren sit ups og knebøy mellom matlagingen. Plutselig har du vært aktiv i 60 minutter i løpet av døgnet.

  1. Jeg orker ikke i dag.

Mange har høyt tempo i hverdagen, og når man vurderer å trene er ikke overskuddet til stede. Men visste du at du faktisk får mer overskudd av å trene? Bestem deg på forhånd når og hva du skal trene, og gjennomfør dette selv om du mener at du ikke orker. Når du først er i gang, føles det som regel bedre.

  1. Jeg har ikke spist nok i dag.

Mange har en uforutsigbar hverdag full av gjøremål, både planlagte og ikke-planlagte. Stikkordet er å være forberedt på begge deler. Ha alltid med deg frukt og nøtter, samt en ekstra brødskive eller knekkebrød. Da kan du spise mer eller mindre når du vil, og være forberedt til du skal trene. Husk også å alltid ha en vannflaske med deg, så ikke du blir dehydrert.

  1. Jeg er ikke godt nok trent.

Det er aldri for sent å begynne å trene! Om du er i dårlig form, og bruker det som unnskyldning, kommer du aldri i gang. Husk at dersom utgangspunktet ditt er dårlig, vil resultatene komme desto raskere. Litt er uansett bedre enn ingenting.

  1. Jeg orker ikke å dra til treningssenteret.

Det er ikke nødvendig å gå til et treningssenter for å være fysisk aktiv. Bruk naturen eller eventuelt tren hjemme. Mange nordmenn bor i umiddelbart nærhet til skog og mark. Husk at en gåtur i litt tempo er utmerket fysisk aktivitet.

YouTube og Netflix har dessuten mange treningsvideoer med hjemmetreningsprogram du kan benytte fra stuen din. Eller du kan gjøre ryddingen til en treningsøkt, eventuelt hagearbeidet. Det viktigste er at du gjør noe.

Kjenner du deg igjen i unnskyldningene? Vær bevisst på hvilke DU pleier å bruke for å droppe treningen, og gjør noe med det. Lykke til!

Kilder: Vektklubb.no og Side 2.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *