Fem tips til kveldsmaten

Kosthold/ernæring | 7. november 2016

Synes du det er vanskelig å finne ut hva du skal spise til kveldsmat? Her er fem tips til sunne og velsmakende kveldsmåltider.

Kveldsmaten er et sagnomsust måltid det knyttes mange spørsmål til. Bør man ikke spise etter klokken 20? Legger man på seg ved å spise kveldsmat? Hva bør kveldsmåltidet bestå av? Bør man spise kveldsmat i det hele tatt?

Sunt og variert. Både det du spiser og det du drikker påvirker helsen din. Å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet, er åpenbart bra for både kropp og sjel.

I sine kostråd anbefaler Helsedirektoratet et variert kosthold med blant annet mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, samt begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Regelmessige måltider. Det å ha et sunt og variert kosthold, innebærer blant annet regelmessige måltider. I Norge spiser vi tradisjonelt frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og mange av måltidene inneholder brødmat.

Uansett er det mange måter å sette sammen et sunt kosthold på, avhengig av din egen døgnrytme og hverdagens gjøremål. Du kan for eksempel ha tre hovedmåltider og to mellommåltider, eller fire hovedmåltider og ett mellommåltid. Det viktigste er å finne den måltidsrytmen som passer deg, samt at måltidene er regelmessige og sunne.

Unngå tung og fet mat. Om du har spist tidlig middag eller vært i fysisk aktivitet på ettermiddagen eller kvelden, er det vanlig å ha behov for et kveldsmåltid. Det er en myte at man av ulike årsaker ikke bør spise etter klokken 20, enten for at det skulle påvirke søvnen eller at det generelt sett fører til at man legger på seg.

Det er det totale kaloriinntaket og den totale kaloriforbrenningen i løpet av en dag som avgjør om du legger på deg eller ikke, og det er vel så viktig for søvnkvaliteten at du ikke legger deg med rumlende mage.

Likevel er det enkelte matvarer man bør unngå før leggetid.

– Tung og fet mat egner seg ikke om kvelden. Forbrenningen er nemlig lavere når du sover, og overskuddsenergien lagres da lettere som fett. Dessuten er ikke store porsjoner å anbefale. Oppkvikkende mat og drikke, som kaffe, te og søtsaker, bør man også unngå. Det samme gjelder alkohol, sier Åse Andresen, klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef for Nycoplus.

– Når bør man innta dagens siste måltid?

–  Senest to timer før leggetid er det beste. Dette gir kroppen tid til optimal fordøyelse og opptak av næringsstoffer, samt at det ikke forstyrrer søvnen. Tommelfingerregelen er å verken være sulten eller stappmett når man legger seg, sier Andresen.

EKSPERTTIPS: Klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen anbefaler et måltid senest to timer før leggetid. – Tommelfingerregelen er å verken være sulten eller stappmett når man legger seg, sier Andresen.

Tips til kveldsmåltider. Selv om grov brødmat er fint å spise til kvelds, finnes det også andre alternativer – som frukt, yoghurt, grøt, kornblandinger eller smoothies. Her er noen tips til sunne og gode kveldsmåltider fra Opplysningskontoret for meieriprodukter:

Havregrøt med friske bær.

Lag havregrøt og ha friske bær på toppen, som for eksempel blåbær. Du kan også variere med rosiner/syltetøy og melk.

Knekkebrød.

Grove knekkebrød med sunt og magert pålegg er en fin avslutning på dagen. Du kan lage dine egne knekkebrød, eller du kan kjøpe dem i butikken.

Kornblanding.

Finn en kornblanding i butikkhyllene med lite fett og sukker, eller du kan lage din egen kornblanding med gryn, korn, frø og nøtter.

Yoghurt med frukt.

Kjøp en vaniljeyoghurt og frisk den opp med bær eller oppkuttet frukt.

Smoothie.

Bland for eksempel skyr med juice, ulike frukter og bær i en blender/foodprosessor, så har du et sunt og godt kveldsmåltid.

Hovedbildet: Colourbox.

Bildet i teksten: Nycoplus.

 

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *