Fem tips til høsttreningen

Uncategorized | 11. september 2015

Høsten er her, og med kjøligere og mørkere dager og guffent høstvær er det mange som kvier seg for å trene utendørs. Her får du fem tips som kan bidra til å forlenge utendørssesongen.

Etter en lang sommer med mye utendørsaktivitet, er det fristende å trekke innendørs på et treningssenter når temperaturen faller, kveldene blir mørkere og høstregnet høljer ned. Her er noen enkle tips og råd som kan hjelpe på motivasjonen til å fortsette utendørsaktivitetene en stund til.

Kle deg riktig. Hvis det er veldig kaldt ute, anbefales det å kle seg i mange tynne lag, istedenfor ett tykt lag. Dette er smart fordi du lett kan ta av deg underveis dersom du skulle bli for varm. Husk at det du har innerst mot kroppen er det viktigste. Derfor anbefales det å bruke elastisk, syntetisk og svettetransporterende materialer som polyester.

Du skal helst unngå bomull innerst – da blir du fort våt og kald. Riktig klesbruk forbereder deg på all slags vær du måtte møte på løpe- eller gåturer i skogen. Hvis klærne du trener i holder deg varm og tørr gjennom hele treningsøkten, blir treningen mye mer effektiv – uansett vær.

Tren intensivt. Finn en park, en skogsti eller en bakke med gatelys for å ikke la deg skremme av mørket. For deg som er i god form er intervalltrening en god treningsform om høsten. Da gir deg god treningseffekt, og du slipper å være utendørs så lenge om gangen. Finn deg en bakke, løp opp så raskt du klarer ti ganger, gå eller småjogg rolig ned før du igjen tar neste drag opp bakken.

FAMILIETUR: En høsttur i skogen med familien er god trening for alle – og ikke minst hyggelig kvalitetstid.

Eventuelt kan du løpe 4X4 minutter i motbakke for en ekstra kjapp og hard treningsøkt. For deg som ikke er så glad i å trene hardt, kan en gåtur i marka være vel så nyttig. Istedenfor å gå på kafé med en venninne, kan dere ta slå to fluer i ett smekk ved å sladre og få litt trim samtidig. Eller du kan ta med hele familien på en hyggelig gåtur i skogen, så også barna får aktivisert seg blant de flott høstfargene.

Utnytt tiden. Er du av typen som ikke har tid til å trene på grunn av jobb. Hvorfor ikke løpe eller sykle til eller fra jobb, eller eventuelt begge veier om du er skikkelig sprek? Bor du i løpe- eller sykkelavstand fra jobben, er dette svært effektiv trening. Når treningen er unnagjort før middagen, kan du nyte kvelden med familie eller venner.

Tren på de «fine» høstdagene. Trener du mye, kan det være lurt å se på langtidsværvarselet og planlegge treningsøktene uke for uke. Det er for eksempel lettere å ta de tunge treningsøktene i dagslys, tidlig kveld og på dager når været et bra. Siden det er lett å miste treningsmotivasjonen på dager med dårlig vær, kan det være lurt å legge øktene innendørs på disse dagene.

Sett deg treningsmål. Etter mye sommerlig aktivitet, er det lett at høsten blir en hvilepute på grunn av været. Setter du deg mål og legger en plan for treningen, blir det mye lettere å holde det gående gjennom hele året. Jevnlig trening gjør det enklere å holde formen vedlike – og da slipper du også å ha nyttårsforsett om å trene mer neste år. Treningsmål er spesielt viktig på dager du ikke orker å trene. Har du en plan som sier at du SKAL trene på denne dagen, blir det lettere å gjøre det selv om du egentlig ikke har lyst.

Kilde: Klikk.no/helse.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *