Fem tips til fysisk aktivitet i sommerferien

Uncategorized | 27. juni 2014

Det er mange som tar seg en velfortjent pause fra sitt faste treningsmønster i sommerferien, men det betyr ikke at du trenger å ligge på latsiden i hele sommer. Her er fem tips til aktiviteter du kan gjøre i sommerferien for å holde formen vedlike.

I sommerferien er det glissent på treningsstudioene, den organiserte idretten har sommerpause og late og varme dager gjør det tungt å trene slik man gjør i hverdagen.

Men, det er ingen tvil om at fysisk aktivitet er en kilde til overskudd, helse og trivsel – selv på late sommerdager. Og uansett hvor du befinner deg i sommer finnes det mange måter å holde seg fysisk aktiv på.

Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre er i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter i uken.

Barn og unge bør ha dobbel dose – minst 60 minutter hver dag. Det er altså ingen grunn til å ikke holde aktivitetsnivået oppe i sommer, men det kan være inspirerende og motiverende med noen nye aktiviteter tilpasset sommermodus.

Her er våre tips til aktiviteter du kan gjøre i sommer for å holde din fysiske form vedlike:

Svømming. Du tilbringer kanskje sommerferien på hytta ved havet eller en innsjø, eller du ligger og dupper i hotellbassenget i Syden?

Ta deg en svømmetur, og gjør det gjerne regelmessig. En liten svømmetur hver morgen eller ettermiddag er en fin aktivitet for både kropp og sjel. Svømming er skånsomt for kroppen og aktiviserer mange muskelgrupper.

Padling og roing. Om ikke du har lyst til å svømme i vannet ved hytta, kan det jo være en ide å la båtmotoren ligge og ta en rotur? Roing er bra for musklene i overkroppen, og det er ganske krevende om du holder på en stund.

Kajakkpadling er også en aktivitet som styrker overkroppen. Det finnes flere padleklubber rundt om i Norge som leier ut utstyr, og padling er også en populær aktivitet i Syden. Og vil du ikke padle når du er på sydentur, kan jo en klassisk tråkkebåt være et alternativ.

Klatring. Flotte klatreparker har dukket opp flere steder over hele landet de siste årene, og de er virkelig verdt å prøve ut. Eller man kan selvfølgelig begi seg ut på en mini-klatretur på egenhånd, bare ved å forsere noen åskammer eller høyder.

Litt mer avansert klatring krever utstyr som hjelm og sikringstau, men det kan du også få leid eller kjøpt flere steder. Klatring er en aktivitet som er godt for både arm- og benmuskler, og om ikke du har erfaring med klatring fra før kan vi love at du blir ganske sliten av det.

Badminton og tennis. Du synes kanskje det er gøy å spille tennis eller badminton, men har ikke tatt steget og meldt deg inn i en klubb? Det å spille badminton eller tennis i sommerferien krever bare litt kreativitet, og begge aktiviteter gir god trening for mange muskelgrupper.

Kjøp inn to badmintonracketer og en fjærball, heng opp et nett eller et tau mellom to trær, og vips så har du en badmintonbane på hytta.

Flere tennisklubber har lite belegg på banene sine i sommerferien, og mange tilbyr timesleie uten at du er medlem. Men du kan også spille tennis uten bane, bare ved å sette opp et slags hinder i midten og slå ballen over fra side til side.

Gåturer. Uansett hvor du befinner deg i sommerferien, kan du begi deg ut på en gåtur. Om du er i Syden eller i en storby, er en gåtur den beste måten å bli kjent med stedet på.

Og på en lang og god shoppingrunde tilbakelegger du mange kilometer til fots. Heldigvis har vi nordmenn god tilgang på skog og mark, og en tur på egne bein i Guds frie natur er en fin aktivitet, særlig om du forsøker å gå litt fort.

Et siste tips:

Alle disse aktivitetene egner seg godt for hele familien. Ta med barna, så bli det en hyggelig familieaktivitet med en helsegevinst for alle på kjøpet.

Vi ønsker deg en god og aktivitetsrik sommer!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *