Fem tips til en sunnere jul

Frukt og grønt, Kosthold/ernæring | 19. desember 2016

Lurer du på hvordan du skal klare å holde formen oppe og vekten nede i julen? Her er fem tips til en sunnere jul.

Julen er rett og slett unntakstilstand for mange. Det kan fort bli liten tid til fysisk aktivitet når kveldene går med til juleavslutninger, gaveinnkjøp, gavepakking og familieselskaper.

Dessuten opplever mange at julen er et eneste stort etegilde, med julebord, julelunsjer, julemiddager og kos med sjokolade, kaker og annet snacks.

Selvsagt er det greit å kose seg litt i julen. Husk at det viktigste er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul.

Likevel er det et faktum at mange sliter med å komme i gang med treningen igjen etter late dager i julehøytiden. Det er heller ikke fritt for at en del har fått med seg noen ekstra kilo når hverdagen starter igjen 2. januar.

Hvordan skal du klare å holde formen oppe og vekten nede i julen?

Her er våre fem tips til en sunnere jul:

  1. Start dagen med fysisk aktivitet.

Helsedirektoratet anbefaler alle voksne over 18 år minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet hver uke. Det bør du også forsøke å få til i julen.

Men med julens mange gjøremål er det ikke alltid like lett å få tid til trening. Prøv derfor å starte dagen med for eksempel en gåtur, joggetur eller skitur. Da får du mer energi resten av dagen, og kan kose deg med enda bedre samvittighet.

  1. Vær selektiv med maten.

I julen spiser vi generelt sett mat som er mye fetere, saltere og rikere på kalorier enn i hverdagen. Men det er ikke nødvendig å spise kjøttrike måltider med ribbe og julepølser hver dag av den grunn.

Prøv for eksempel fisk noen dager! Ha også tallerkenmodellen i bakhodet når du inntar julemiddagene. Det er en er en praktisk rettesnor som sørger for at du får i deg de næringsstoffene du trenger i løpet av en dag: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker.

  1. Spis frukt, bær og grønnsaker.

Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd alle å spise fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Omtrent halvparten bør være grønnsaker og halvparten frukt og bær.

Frukt, grønnsaker og bær er viktige kilder til mange viktige vitaminer og mineraler, samt gir god metthetsfølelse. I tillegg gir det farge på både tallerkenen og spisebordet. Velg rikelig med grønnsaker som tilbehør til julematen, og spis frukt imellom måltidene.

SUNNERE TILBEHØR: Fyll juletallerkenen med grønnsaker for å gjøre den mer næringsrik og litt sunnere.
  1. Drikk vann.

I julen er det lett å drikke litt mer brus enn man har godt av, og i festlig lag kan det fort bli en del alkohol. Husk at vann er verdens beste tørstedrikk, og i Norge er vi så heldige at det er gratis! Drikk vann regelmessig – også under julehøytiden.

  1. Spis sunn snacks.

All snacks i julen trenger ikke å være sjokolade, marsipan og kaker. Innimellom kan du spise fersk frukt, som klementiner og appelsiner, samt ha tørket frukt og nøtter tilgjengelig.

Det stopper søtsuget og gir deg samtidig mange viktige vitaminer og mineraler, og inneholder dessuten færre kalorier enn det klassiske julegodteriet.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0134.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *