Fem tips til en aktiv fridag

Uncategorized | 16. mai 2016

Det er langhelg og mange herlige fridager på rad, men det er ingen grunn til å bare ligge på sofaen. Her er fem tips til hvordan du kan gjøre 2. pinsedag til en aktiv fridag.

Det er 2. pinsedag og dag tre av en deilig firedagers langhelg. Mange benytter fridagene til å hente seg litt inn etter en travel vår. Litt hvile er selvsagt fortjent, men det er ingen grunn til å bare ligge på sofaen i hele pinsen.

Godt for kropp og sjel. Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er udiskutable. Økt fysisk aktivitet kan både forebygge og behandle ulike helseproblemer, samt redusere blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker. De som er fysisk aktive, er ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

30 minutter daglig. Helsedirektoratet anbefaler alle voksne over 18 år å være i aktivitet i minst 30 minutter daglig med moderat til høy intensitet – de såkalte «dine30». Det oppfordres også til å redusere stillesittingen i løpet av en dag.

Fem tips til hvordan du kan bruke 2. pinsedag til å få litt trim.

  1. Gå på tur.

Fysisk aktivitet trenger ikke å være så komplisert, og det å ta beina fatt er en ypperlig aktivitetsform. En gåtur er lett tilgjengelig, gratis og passer for alle uansett alder, vekt, kjønn og hvilken form du er i fra før. Gå gjerne sammen med noen, så blir det lettere å motivere seg og du får muligheten til å pleie litt sosial omgang med familien, eller en venn eller venninne, samtidig.

  1. Vask bilen, båten eller terrassen.

Mange forbinder fysisk aktivitet med å ta på seg treningstøyet og legge ut på slitsomme løpe- eller sykkelturer. Har du tenkt på at det å bruke kroppen uansett er fysisk aktivitet? Setter du i gang med vårrengjøringen av terrassen, eller vasking av bilen eller båten, bruker du mange muskelgrupper aktivt.

Med litt tempo i arbeidet, kan det til og med hende at du blir andpusten. Da får du kanskje også tid til flere rengjøringsprosjekter på samme dag, og tilsvarende mer nyttig fysisk aktivitet.

  1. Ta en løpetur eller sykkeltur.

For de som allerede er litt fysisk aktive i hverdagen, er 2. pinsedag en perfekt dag til å ta en skikkelig treningsøkt. Med en hel fridag til disposisjon, burde det være mulig å få lagt inn noen timer til en god løpetur eller en lang sykkeltur. Kommer du deg ut litt tidlig på dagen, har du dessuten masse tid til å bruke ettermiddagen til 17. mai-forberedelser sammen med familien.

  1. Gå i svømmehallen/badeland.

Finner du en svømmehall eller et badeland som er åpent på helligdagen, ligger alt til rette for en aktiv fridag – enten du drar dit alene for å svømme noen lengder eller om du tar med familien. De fleste barn liker å bade, og alle foreldre vet at tempoet og intensiteten pleier å være ganske høy i vannet. Da er det bare for de voksne å slenge seg med på leken, så blir man fort ganske fysisk sliten.

Enten du velger lek med barna i svømmehallen eller har som målsetting å svømme 1000 meter på egenhånd, er aktivitet i vann gunstig for kroppen. Man forbrenner ekstra energi som følge av motstanden vannet gir og at man bruker mange muskelgrupper. I tillegg er aktivitet i vann skånsomt mot muskler, sener og leddd, da man unngår harde støt mot underlaget.

FOTBALL I PARKEN: Ballspill, som fotball, er en ypperlig aktivitet på en fridag som denne – gjerne med hele familien.
  1. Prøv ballspill.

Det meste av ballspill er variert og energikrevende, og man bruker store og mange muskelgrupper – enten det dreier seg om fotball, basketball, tennis eller volleyball. Denne ekstra fridagen er en perfekt dag for å møte venner eller venninner til en uformell fotballkamp eller tenniskamp.

Ønsker du å involvere barna også, finnes det mange offentlige idrettsanlegg som neppe benyttes av organisert idrett på en fridag som denne. Skolene er også stengt i dag, og der finner du stort sett også en ballplass med både fotballmål og basketkurver. Har du hage, kan du selvsagt få til noe ballspill der også sammen med familien.

Ha en fin og aktiv fridag!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *