Fem styrkeøvelser du bør droppe

Uncategorized | 5. desember 2016

Styrketrening gir deg flere helsefordeler og mer overskudd i hverdagen. Men det er noen øvelser du bør styre unna. Sjekk hvilke her.

Vinteren er her, med tilhørende kulde, glatt føre og snø flere steder i lander. For mange er det lite fristende å ta på seg ulltøyet og feste piggene til joggeskoene for å ta seg en løpetur utendørs. Dermed er det mange som trekker innendørs for å få sin daglige anbefalte dose med fysisk aktivitet.

Helsedirektoratet anbefaler at alle voksne over 18 år er i aktivitet minst 30 minutter daglig med moderat til høy intensitet – de såkalte «dine30». Disse 30 minuttene kan likegodt gjøres inne på et treningssenter som ute i naturen.

Styrketrening. På et treningssenter kan du som oftest velge ulike aktiviteter. Du kan blant annet være med på gruppetimer, løpe på tredemølle, sykle på ergometersykkel eller trene med vekter – eller selvsagt kombinere disse.

Selv om tradisjonell styrketrening for kvinner er mer populært enn noen gang, er det fortsatt mange kvinner som vegrer seg for å bevege seg inn i denne verdenen. Du har kanskje hørt at kvinner som løfter vekter får store og bulkete muskler, og samtidig blir mer maskuline? Slik er det ikke. Styrketrening passer også utmerket for kvinner.

Fordeler med styrketrening. Som all annen fysisk aktivitet gir styrketrening deg både mer overskudd i hverdagen og flere helsefordeler. Denne formen for trening har positiv innvirkning på knoklene, leddene og musklene, samt hjerte og lunger – også for kvinner.

Styrketrening endrer også kroppssammensetningen (øker muskelmassen); du forbrenner kalorier når du trener, og du forbrenner flere kalorier når du hviler. Styrketrening kan også være gunstig for fordøyelsen, balansen, nattesøvnen og selvtilliten, og det har en positiv effekt på for eksempel idretter som løping, sykling og langrenn.

Øvelser du bør droppe. Selv om det finnes en del anbefalte standardøvelser som kan være en fin start, er det like viktig å unngå en del øvelser for å forhindre skader. Noen av disse øvelsene har gått igjen på treningssentre i mange tiår, men etter hvert har man funnet ut flere av dem ikke er så effektive. Enkelte øvelser kan faktisk øke risikoen for skader.

GI DEG VED SMERTE: Litt ubehag hører med til en god treningsøkt. Men om du får smerter når du utfører en styrkeøvelse, bør du slutte å gjøre den med en gang.

Her er fem styrkeøvelser du bør droppe:

  1. Nedtrekk bak hodet.

Nedtrekk bør alltid gjøres FORAN hodet, altså at du trekker ned stangen til øvre del av brystet eller i hvert fall mot brystet. Trekker du stangen ned bak hodet, utsettes nakkemuskulaturen og musklene på forsiden av skuldrene for enorm belastning. Dermed er risikoen stor for skader.

  1. Knebøy i Smith-maskin.

Tar du knebøy i en Smith-maskin, det vil si et knebøy-apparat der vektstangen beveger seg i samme posisjon vertikalt, er ryggen i samme posisjon under hele øvelsen. Det gir en voldsom belastning på korsryggen. Dessuten får du ikke trent kjernemuskulaturen på denne måten.

Det anbefales å gjøre såkalte «frie knebøy, altså med en vektstang på ryggen eller manualer i hendene. Da får du en friere bevegelse, som gir både treningseffekt og reduserer risikoen for skader.

  1. Dips.

Dips er en øvelse der du holder i et håndtak eller en stang med hver hånd, og senker deg ned og presser deg opp igjen. Hensikten er å trene baksiden av armene (triceps) og delvis brystmuskulaturen. Dette er en øvelse som gir enorm belastning på skuldrene, spesielt de mindre rotasjonsmusklene. Benytt heller andre øvelser for å styrke tricepsen, som stående tricepspress eller smal bankpress.

  1. Supermann-rygghev.

Dette er en populær øvelse der man ligger på en treningsmatte, og hever hodet/armer og bena samtidig. Dette medfører kraftig belastning på korsryggen. Såkalte «good mornings» eller markløft er mye bedre alternativer.

  1. Dropp øvelser som gjør vondt.

Litt ubehag er en del av treningen. Men om en styrkeøvelse gir smerter, skal du slutte å gjøre den umiddelbart. Det er kroppens måte å melde fra at dette er feil. Fortsetter du å gjøre øvelser som gjør vondt, kan det forårsake kroniske og alvorlige skader.

Lytt til kroppen når du trener styrke!

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *