Fem matvarer du bør spise mer av i 2016

Kosthold/ernæring | 13. januar 2016

Har du ambisjoner om et sunnere og mer variert kosthold i 2016? Her er fem næringsrike matvarer du bør spise mer av.

Mange har et nyttårsforsett om å spise sunnere i 2016. Da er det et godt tips å se nærmere på Helsedirektoratets kostråd.

Hovedrådene er at vi bør ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, samt begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Dessverre er det slik at de fleste nordmenn spiser for lite grønnsaker og frukt, fisk og grove kornprodukter, ifølge den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3.

Tallerkenmodellen. Et annet hjelpemiddel for et sunnere og mer variert kosthold er «tallerkenmodellen». Det er en praktisk rettesnor som sørger for at du får i deg de næringsstoffene du trenger i løpet av en dag. ALLE måltider bør settes sammen etter denne modellen: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker.

Dessverre er det slik at mange nordmenn spiser for ensidig kost. Dermed får de ikke i seg tilstrekkelig med viktige vitaminer og mineraler i løpet av en dag. Derfor har vi plukket ut fem eksempler på matvarer som både er kalorifattige og svært næringsrike, og som du gjerne kan spise mer av i 2016.

Fem matvarer du bør spiser mer av i 2016

Grønnkål

Grønnkål er en meget næringsrik grønnsak, og kalles til og med for en «supergrønnsak». Den er kalorifattig, rik på kostfiber og inneholder mange viktige vitaminer og mineraler – blant annet A-vitamin (i form av betakaroten), B-vitaminer, C-vitamin og E-vitamin.

Dessuten er grønnkål en god kilde til kalsium, fosfor og kobber, og er i tillegg en av grønnsakene som inneholder mest jern.

Chiafrø

Hvis du er opptatt av helsekost og -trender, har du sikkert hørt om chiafrø. Disse frøene kan spises som de er, i frokostblandinger, på yoghurt eller i en smoothie, og kan også benyttes i bakst. Chiafrø inneholder mye proteiner og kostfiber. Dessuten er de svært rike på både omega-3-fettsyrer, samt mineralene kalsium, jern og magnesium.

CHIAFRØ: Disse frøene er både sunne og trendy – fulle av proteiner, kostfiber, omega-3-fettsyrer, kalsium, jern og magnesium.

Laks

Laks, og fisk generelt, er en god kilde til mange viktige næringsstoffer som er nødvendig for kroppen, som omega-3, D-vitamin, selen og jod. Helsemyndighetene anbefaler alle å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, samt å bruke fisk som pålegg.

Blåbær

Selv om sensommeren og høsten er høytid for blåbær, er det ikke så vanskelig å få tak i dette bæret i matvarebutikkene hele året rundt. Blåbær smaker friskt og godt, og er dessuten rik på kostfiber. I tillegg inneholder blåbær mye C-vitamin, K-vitamin og mineralet mangan.

Brokkoli

Brokkoli kalles også for en «supergrønnsak». Den er noe mild og søtlig i smaken, og i mange hjem en favorittgrønnsak blant de yngste. Brokkoli er spesielt rik på C-vitamin og K-vitamin. I tillegg inneholder denne grønnsaken også andre viktige vitaminer og mineraler, som A-vitamin, B-vitaminet folat og mineralet mangan.

Det finnes selvsagt mange andre matvarer som er næringsrike, og som burde være en del av kostholdet i norske hjem. Men dette er altså våre forslag. Hva er dine tips til sunne matvarer nordmenn bør spise mer av i 2016?

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *