Fem enkle sommeraktiviteter

Uncategorized | 19. juli 2016

Selv om du er på sommerferie, er det ingen grunn til å bevege seg mindre. Her er fem tips til enkle sommeraktiviteter.

Sommerferien er en herlig tid med gode muligheter for hvile og rekreasjon for de aller fleste. I tillegg kan det være godt for mange treningsentusiaster å senke treningsmengden noe og tenke alternativt.

Selv om det er sommerferie, trenger man ikke å ligge stille på sofaen eller solstolen hele sommeren. Husk at fysisk form er ferskvare. Er du inaktiv hele sommeren, blir det mye vanskeligere å begynne med treningen igjen når hverdagen starter til høsten.

30 minutter hver dag. Helsedirektoratet anbefaler alle voksne over 18 år å være i aktivitet i minst 30 minutter daglig med moderat til høy intensitet – de såkalte «dine30». Det oppfordres også til å redusere stillesittingen i løpet av en dag.

Regelmessig fysisk aktivitet gir positive helsegevinster. Økt fysisk aktivitet kan både forebygge og behandle ulike helseproblemer, og reduserer blant annet risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, blodpropp, diabetes type 2, fedme og psykiske vansker. De som er fysisk aktive er dessuten ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

Uansett hvor du befinner deg i sommer finnes det mange måter å holde seg fysisk aktiv på.

KAJAKK: En tur med kajakken er god trening for både store og små.

Her får du fem tips til enkle sommeraktiviteter:

Gåtur.

En gåtur er lett tilgjengelig, gratis og passer for alle uansett alder, vekt, kjønn og hvilken form du er i fra før. I sommerferien kan du for eksempel gå langs stranden om du er i Syden, eller du kan traske rundt i en storby og samtidig få litt sightseeing. En park egner seg også ypperlig til en fin morgentur for å få en god start på dagen.

Svømming.

Om du er i Syden, bader du garantert – og temperaturen i havet er sikkert behageligere enn i Norge. Benytt muligheten til å ta en svømmetur! Selvsagt kan du bruke svømmebassenget til å svømme også. Når du svømmer benytter du store og mange muskelgrupper, og dermed forbrenner du også mye kalorier. Dessuten er svømming skånsomt for kroppen.

Lek med barna.

Det høres kanskje enkelt ut, men lek så mye du kan med barna. Barn har ofte et høyt aktivitetsnivå, og det er bare å slenge seg med. Bygg sandslott, kast frisbee, bli med på sisten i vannet, spill strandtennis og kast ball i vannet. Her er muligheten mange – dessuten er det morsomt og gir god kvalitetstid sammen med barna.

Ballspill.

Det finnes uante muligheter til å leke seg med ballspill i ferien. Sett opp et badminton-nett på hytta, bli med barna på fotballbanen, spill volleyball i vannet eller prøv boccia eller krokket. Ballspill aktiviserer mange muskelgrupper, og dessuten er det gøy. Setter du i gang en liten konkurranse, så blir det garantert ekstra høy aktivitet.

Roing og padling.

Er du ved vannet i sommerferien, enten det er på hytta, i Syden eller rett og slett i båten, kan du prøve roing eller kajakkpadling. Begge disse aktivitetene er god trening for overkroppen, og til og med ganske krevende om du holder på en stund. Et fint alternativ kan være en klassisk tråkkebåt; da får du god trening for beina.

Vi ønsker deg en fin og aktiv sommerferie!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *