Får vi nok vitamin D fra sola?

Vitaminer/mineraler | 20. mars 2018

I Norge kan vi ikke belage oss på vitamin D fra sola alene. Derfor er det viktig å få i seg nok via kosten, spesielt i vinterhalvåret. Det viser seg å være lettere sagt enn gjort.

Sola er den mest effektive kilden til vitamin D, men faktorer som blant annet pigmentering, solkrembruk, alder, breddegrad og ozontykkelse spiller en rolle for produksjonen hos hver enkelt av oss.

Det kan også være verdt å merke seg at selv om kroppen har mulighet til å lagre D-vitamin til senere, varierer det fra person til person hvor lang tid det tar før lageret tømmes.

Dette kalles halveringstid og betyr i praksis at lagrene er halvtomme allerede etter et par uker til et par måneder.

UV-stråling og vitamin D

På generelt grunnlag får ikke nordmenn bare mindre sol om vinteren – vi får heller ikke de riktige solstrålene for å produsere vitamin D.

Hvor mye D-vitamin som produseres i kroppen avhenger av hvor sterk UVB-strålingen fra sola er. UVB-stråling er den ene av de to typene ultrafiolett stråling som finnes i sollys. Den andre typen kalles UVA. Vinterstid får vi bare UVA-stråling her oppe i nord. Det betyr at selv om du er ute i sola om vinteren, så klarer ikke kroppen produsere vitamin D av solstrålene, siden de ikke inneholder UVB. Derfor er det spesielt viktig å være oppmerksom på å få nok D-vitamin fra maten du spiser i halvåret med lite sol, altså fra oktober til mars/april.

Vitamin D i mat og drikke

Gode kilder til vitamin D er fet fisk og egg. Men landsomfattende kostholdsundersøkelser viser at den gjennomsnittlige nordmann ikke får i seg tilstrekkelig vitamin D gjennom mat og drikke. Gravide, eldre, tenåringer, overvektige og enkelte minoritetskvinner, samt personer med lavt energiinntak eller lite variert kosthold er spesielt utsatte. 

Hvor mye vitamin D trenger du?

Vitamin D bidrar blant annet til immunforsvarets normale funksjon samt å opprettholde normale knokler og tenner, og spiller en rolle for celledelingsprosessen. I tillegg er vitaminet viktig for å sikre normalt opptak og utnyttelse av kalsium i kroppen.

Ettersom nordmenn ikke får tilstrekkelig sol hele året og man i dag vet mer om konsekvensene ved ikke å innta nok via kosten, valgte norske helsemyndigheter for noen år siden å øke anbefalingene for inntak av vitamin D.

  • For barn og voksne økte anbefalingen fra 7,5 til 10 µg
  • For eldre over 75 år fra 10 til 20 µg

Sørg for å få i deg nok vitamin D

I mørketiden viser det seg altså, at selv ved et normalt kosthold kan det være vanskelig å få i seg nok vitamin D. Det skal for eksempel 100 gram fet fisk eller så mye som 2,5 liter lettmelk tilsatt D-vitamin for å dekke dagsbehovet. Dersom du ikke får tilstrekkelig vitamin D, anbefaler helsemyndighetene å supplere med et D-vitamintilskudd. På sommeren kan solen være med på å dekke behovet for D-vitamin, men siden det er mange faktorer som spiller inn, som bruken av solkrem, trenger mange tilskudd også i sommerhalvåret.

Nycoplus D3-vitamin er et godt alternativ som fås i styrker på 10 µg, 20 µg, 40 µg og 80 µg. Tilskuddet kommer i små tabletter som er lette å svelge og inneholder hverken gelatin, laktose eller gluten.

 

Kilder:

NHI
Melk.no

Helsenorge.no
Helsedirektoratet

 

Foto: Shutterstock

NO/NYP/1018/0098

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *