Får du i deg nok næringsstoffer gjennom kosten?

Kosthold/ernæring | 5. februar 2014

Det er ikke alltid lett å få i seg alt man trenger fra kostholdet. Selv om kosttilskudd ikke erstatter et variert kosthold, kan tilskudd være med på å sikre inntaket av viktige næringsstoffer.

Her er fire sjekkpunkter på om du får i deg nok av de viktige næringsstoffene:

1. Spiser du minst fem porsjoner (500 gram) grønnsaker, frukt og bær hver dag (juice teller kun som én porsjon og poteter er ikke inkludert) ?

Grønnsaker, frukt og bær er gode kilder til fiber, antioksidanter og mange vitaminer og mineraler, for eksempel vitamin C og kalium. Grønne bladgrønnsaker er spesielt gode kilder til folat, vitamin K, kalsium og jern. Hvis du får i deg mindre en ”fem om dagen”, bør du vurdere å ta en multivitamineral.

2. Spiser du minst 2-3 middagsporsjoner (300-450 gram) med fisk hvorav 1-2 middagsporsjoner (200 gram) er fet fisk ukentlig (èn middagsporsjon tilsvarer ca 6 påleggsporsjoner) ?

Fisk er en god kilde til jod og selen, og fet fisk som makrell, sild, sardiner, laks og ansjos inneholder vitamin D og omega-3. Helsedirektoratet anbefaler alle som ikke spiser fisk eller spiser mindre enn 200 gram fet fisk i uken til å ta et tilskudd av omega-3.

3. Drikker du melk og spiser magre meieriprodukter daglig?

Melk og meieriprodukter er en hovedkilde til kalsium i det norske kostholdet. Det er vanskelig å få i seg tilstrekkelig kalsium på et melkefritt kosthold. Hvis du ikke spiser minst tre porsjoner melk og meieriprodukter daglig, bør du vurdere å ta et kalsiumtilskudd.

4. Spiser du minst fire porsjoner (ca 70-90 g fullkorn per dag) fullkornsprodukter hver dag?

Tre skiver brød bakt med sammalt mel, en stor porsjon fullkornspasta eller naturris bidrar alle med omtrent 75 gram fullkorn hver.  Frokostblandinger, grøt og knekkebrød basert på fullkorn er også gode fullkornskilder. Disse er blant annet en god kilde til folat og selen. Hvis du spiser mindre enn fire fullkornsporsjoner per dag, bør du vurdere å ta en multivitamineral.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *