Får du i deg nok jod?

Vitaminer/mineraler | 26. april 2017

Det er grunn til å rope et lite varsku. En rapport fra Nasjonalt råd for ernæring viser at deler av befolkningen får urovekkende lite jod gjennom kostholdet sitt.

Siden jodmangelen ble utryddet på 50-tallet, har ikke jod vært noe stort tema i helsenorge – før nå.

– Det er behov for å iverksette akutte tiltak etter denne rapporten som kom ut i 2016. Spesielt utsatt er de som får i seg lite sjømat og meieriprodukter. 80 prosent av joden i det norske kostholdet kommer fra sjømat og meieriprodukter. De som av en eller annen årsak ikke spiser sjømat som torsk, eller drikker melk og spiser meieriprodukter bør ta tilskudd. Det skal for eksempel fire glass melk, eller en middagsporsjon torsk til for å dekke dagsbehovet. I Norge bidrar jodberiket salt med svært lite jod på grunn av lavt innhold, forklarer klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef for Nycoplus, Åse Andresen.

For normal funksjon

Jod er et essensielt sporstoff som kroppen er avhengig av å få fra kosten eller gjennom tilskudd. Det er viktig for oss, fordi det bidrar til normal kognitiv funksjon, normal energiomsetning i kroppen, normal funksjon av nervesystemet, normal produksjon av tyreoideahormoner og normal funksjon av skjoldbruskkjertelen.

Noen grupper kan være mer utsatt enn andre for å få i seg for lite jod. Dette er unge kvinner i fertil alder, gravide og ammende, alle med lavt inntak av meieriprodukter, for eksempel folk med allergi eller intoleranse, alle med lavt inntak av sjømat, som fiskeallergikere, i tillegg til veganere og vegetarianere.

Dekker dagsbehovet

Nycoplus Jod  finnes nå i apotekene, og dekkr dagsbehovet godt med sine 225 mcg per tablett.

– Dagsbehovet er 150 mcg fra ti år og oppover. Gravide og ammende har et større behov, på henholdsvis 175 og 200 mcg. Øvre anbefalte inntak er 600 mcg, opplyser Andresen.

Kosttilskuddet inneholder verken gluten, gelatin, laktose, sitrus eller animalske ingredienser. Nycoplus Jod fås kjøpt på apotek.

NO/NYP/0417/0046

 

4 responses to “Får du i deg nok jod?

    1. Hei, og takk for henvendelsen.
      I Nasjonalt råd for ernærings rapport fra 2016 «Risiko for jodmangel i Norge – identifisering av et akutt behov for tiltak» er ikke slankeoppererte trukket fram som en gruppe det er konkludert med at har et urovekkende lavt jodinntak. I rapporten konkluderes det med at jodinntaket er urovekkende lavt i deler av befolkningen og at nasjonale myndigheter bør igangsette tiltak som sikrer adekvat jodstatus i hele befolkningen og spesielt i sårbare grupper som kvinner i fertil alder, gravide, ammende og små barn. Andre risikogrupper er veganere, personer med melke- og/eller fiske-allergi og innvandrergrupper som ikke drikker melk.

      Hvis du er usikker på om du får i deg tilstrekkelig med jod anbefaler jeg at du kontakter lege.

      Med ønsker om en fin dag videre og vennlig hilsen Camilla

    1. Hei Nina, og takk for henvendelsen.

      Fisk og sjømat er viktige kilder til jod. Av fisk så er det først og fremst hvit fisk som for eksempel torsk hvor det er mye jod.
      I annen fisk er det også jod, men ikke i de samme mengdene. Når det gjelder næringsinnhold i brisling kan du finne det her: http://www.matvaretabellen.no/ .
      Der fremkommer det at det er 27 mcg jod pr. 100 g spiselig vare av brisling i olje, avrent hermetisk.

      Håper dette er til hjelp.

      Vennlig hilsen Camilla

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *