Få unna treningen PÅ jobben

Uncategorized | 12. juni 2015

Alle vet det er viktig å være fysisk aktiv, men du har kanskje ikke ork eller sliter med å få tiden til å strekke til? Her er ti tips til hvordan du kan få unna treningen PÅ jobben.

Tidsklemma er blitt en velkjent beskrivelse på at tiden sjelden strekker til for det man må gjøre eller ønsker å gjøre i en travel hverdag. Med en krevende jobb og familieforpliktelser får du kanskje ikke tid til å trene, eller du er så sliten om kveldene at du ikke orker å trene etter dagens gjøremål.

Når høstmørket nå setter inn for alvor, er ofte sofaen den enkleste og mest behagelige løsningen.

I vår lanserte Helsedirektoratet sin kampanje «Dine 30», der budskapet er at alle bør være aktive minst 30 minutter hver dag. Sentralt i kampanjen står målet om å fjerne hindre for aktivitet, og å få folk til å få øynene opp for hvor lite som skal til før effekten er merkbar på kropp og sinn, altså «hverdagsaktivitet».

Du trenger nemlig ikke nødvendigvis å kjøpe medlemskap på et treningsstudio eller snøre på deg joggeskoene etter at barna har lagt seg for å få til den hverdagsaktiviteten som Helsedirektoratet anbefaler.

Trikset er å få treningen til å bli en del av din daglige rutine, og mye av den daglige aktiviteten kan du faktisk sørge for å få på jobben.

MANUALER: Gå til innkjøp av noen manualer på kontoret og gjør enkle styrkeøvelser mens du jobber.
MANUALER: Gå til innkjøp av noen manualer på kontoret og gjør enkle styrkeøvelser mens du jobber.

Her er ti tips til hvordan du kan få unna treningen på jobben:

  1. Ta trappene, ikke bruk heisen. Trappetrening er effektiv trening.
  2. Om du skal på toalettet eller snakke med en kollega, ta en skikkelig omvei.
  3. Gå av trikken, t-banen eller bussen én holdeplass før du pleier, enten til eller fra jobben.
  4. Bruk deler av lunsjen til å gå en tur.
  5. Ikke sitt hele tiden. Stå oppreist mange ganger i løpet av arbeidsdagen.
  6. I stedet for å sende epost til kollegaen i etasjen over, ta en tur opp til ham/henne.
  7. Finn en treningsvideo på nettet med enkle øvelser du kan gjøre mens du jobber.
  8. Mange bedrifter tar de ansattes aktivitetsnivå på alvor og arrangerer fellesaktivitet i løpet av dagen. Sørg for å delta!
  9. Kjøp en treningsstrikk eller noen manualer du kan gjøre enkle øvelser med.
  10. Sist, men ikke minst, gjør avtaler med kollegaer. Enten det handler om å gå av bussen en holdeplass før man pleier, å spasere en tur i lunsjen eller å stå mens man jobber: Det alltid enklere å sette seg mål og utføre aktiviteter sammen med andre.

Om du gjennomfører noen av disse aktivitetene i løpet av en arbeidsdag, skal du raskt se at du passerer Helsedirektoratets anbefalte 30 minutter.

Uansett er poenget at alt er bedre enn ingenting når det gjelder fysisk aktivitet. Og husk at trening gir deg mer energi, både til dagens jobbutfordringer og ettermiddagens familieforpliktelser.

Lykke til!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *