Er det farlig å trene ute når det er kaldt?

Uncategorized | 16. januar 2017

Når gradestokken kryper under minus ti, er det lite fristende å trene utendørs. Men er det egentlig farlig eller usunt å trene ute i kuldegrader? Her får du svaret.

Været så langt i januar har vært varierende over store deler av landet, men denne uken er det meldt kaldt mange steder. Med kuldegrader ned mot minus ti er det ikke spesielt fristende å trene utendørs.

Mange trekker derfor innendørs for å være fysisk aktive, som på et treningssenter eller en svømmehall. Men er det egentlig usunt eller farlig å trene ute i kuldegrader?

Hva skjer i kroppen? Når vi er ute i kulden, trekker «alt» i kroppen seg sammen. Blodårene, spesielt de som ligger ytterst mot huden, trekker seg sammen. Konsekvensene er at blodomløpet blir litt dårligere, noe som igjen fører til at musklene får redusert tilgang på oksygen.

Det påvirker vår evne til å utvikle kraft negativt. Redusert oksygentilgang øker også kroppens produksjon av melkesyre, som igjen fører til at man blir fortere stiv i muskulaturen.

Kuldeastma. De som har kuldeastma, eller symptomer på kuldeastma, har lavere lungekapasitet ved trening i streng kulde. Men ifølge bramat.no viser studier at lungekapasiteten hos de som ikke har kuldeastma, eller symptomer på dette, ikke endrer seg vesentlig ved trening i 15 minusgrader.

Det er en kjent sak, blant annet hos langrennsutøvere på toppnivå, at systematisk hard trening i vinterkulde øker risikoen for å få kuldeastma og bronkitt.

Trening i sprengkulde gir ofte irriterte slimhinner. Det kan igjen føre til at man igjen lettere får infeksjoner. Er du for eksempel litt forkjølet og trener i sterk kulde, er det enda større sjanse for at du blir syk og at forkjølelsen sitter i kroppen lenge.

Kald luft i ansiktet. Kald luft i ansiktet aktiverer fysiologiske responser i kroppen, noe som fører til at hjerteaktiviteten senkes og at lungeaktiviteten påvirkes negativt. Derfor bør man dekke til halsen og ansiktet helt eller delvis når man trener utendørs i streng kulde.

Munnen bør ikke dekkes til, da dette ikke er gunstig for pustingen. Vurder dermed å investere i en kuldemaske.

Klær. Når man sykler, løper eller går på ski i streng kulde, er det selvsagt viktig å kle seg godt. Sørg for å ha varme og pustende klær, og kle på deg flere lag i stedet for ett varmt plagg. Ull er ypperlig å bruke ved trening i kuldegrader. Ytterst bør du ha på deg noe som er vindtett.

Husk også lue og vanter, da varmetapet er stort fra både hode og hender. Både ansiktet, ører, fingre og tær er nemlig utsatt for frostskader. Skal du løpe, bruk pigger under skoene. Skal du sykle, bruk solide dekk med vinterpigger.

DEKK DEG TIL: Ved utendørs trening i sprengkulde er det viktig å dekke seg til slik at man ikke får frostskader. Hodet, ansiktet, ører, fingre og tær er spesielt utsatt.

Hvor går kuldegrensen? Det er vanskelig å sette en absolutt grense for når man bør droppe å trene utendørs. Husk at én ting er hva gradestokken viser, men den effektive temperaturen kan være langt lavere som følge av vind. Ved 15 minusgrader og laber bris, er den effektive temperaturen helt nede minus 25 grader!

Vanlige friske mennesker kan godt drive fysisk aktivitet utendørs i opptil 25 minusgrader. Likevel, når gradestokken kryper under 15 minus, bør man verken ha for høy intensitet eller holde på for lenge. Det å ha for hard inn- og utpust i sprengkulde, er ikke å anbefale.

De som har redusert helse, bør absolutt være forsiktige med å være aktive utendørs når det er kaldt. Dette gjelder spesielt de med hjerte- eller lungesykdommer. Dessuten gjelder dette også barn.

Kulderåd. Norges Fotballforbund har publisert noen nyttige kulderåd på sine nettsider. Der anbefales det å avlyse treninger ved 12-15 minusgrader. Den internasjonale olympiske komité (IOC) på sin side anbefaler en grense på minus 15 grader ved skirenn.

Ved slik kulde kan for eksempel et varmt treningssenter eller en svømmetur i svømmehallen være et godt alternativ for å få være fysisk aktiv.

Kilder: Bramat, Nettavisen, Norsk Helseinformatikk og NRK.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *