Ha en velsmakende sommer!

Frukt og grønt, Vitaminer/mineraler | 9. mai 2017

 

Vi vet at vi bør spise fem om dagen, og sommer og høst er det enklere å få det til, med flere norske fristelser i butikkene. Bare tenk på jordbærsesongen, de smaksrike tomatene og første gangen du kan sette tennene i et norsk eple om høsten!

Vi får vann i munnen bare av å tenke på det. Det skader jo ikke om det som er sunt smaker kjempegodt. Da blir det lettere å få gode vaner, så kanskje det er i sommer du skal sette inn støtet? Er du først i gang med fem om dagen, klarer du kanskje å fortsette selv om mye av det norskproduserte ikke lenger har sesong. De siste årene har det for eksempel blitt mye enklere å få tak i bær hele året. Det er sunn og god mat, som kan supplere frokosten, være deilige dessertingredienser eller blandes i smoothien. Det er viktig at «5 om dagen» ikke bare blir et pliktløp, men en velsmakende vane.

Variasjon

For å hjelpe deg selv med å få på plass vanen, kan dette være gode innspill:

  • 100 gram er en porsjon, og kan for eksempel være en liten bolle med salat, en gulrot eller en middels stor frukt.
  • Både friske, hermetiske, fryste, og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær kan brukes. Halvparten av «5 om dagen» bør være grønnsaker.
  • Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt. Bruk gjerne tomater, løk, purre og hvitløk. La grønnsaker og frukt inngå i alle dagens måltider. Velg forskjellige farger.

Det kan være lurt å lage et mønster, for eksempel alltid avslutte lunsjen med et eple, en kålrotskive eller en gulrot. Spis aldri en middag uten grønnsaker til, og husk at fine farger gjør maten mer fristende. Røde og blå bær på frokostblandingen, en frisk og delikat smoothie som kveldsmat og oppskåret frukt og grønt som ventemat når middagen blir sen, kan gjøre det lettere å få i seg vitaminene. Et annet godt tips, ikke minst til barnefamilier er spagettisaus med litt mindre kjøtt og litt mer grønnsaker. Finhakket løk og revne gulrøtter egner seg veldig godt i tomatsausen.

Tilskudd

Til tross for at det bugner av godsaker i frukt og grønt-diskene, er det de færreste av oss som klarer å få i seg fem om dagen, slik Helsedirektoratet anbefaler. Da kan det være lurt å sikre seg med tilskudd av for eksempel Nycoplus Multi-tabletter. Dette produktet inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, og fås kjøpt på apoteket.

Husk at frukt og bær også kan «snikes» oppi kosemat som kaker og milkshake.

God sommer, med friske smaker og nye vaner!

 

Kilder:

Opplysningskontoret for frukt og grønt (frukt.no)

Helsedirektoratet

 

NO/NYP/0417/0049

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *