En sommer full av D-vitaminer

Vitaminer/mineraler | 13. august 2014

Denne sommeren har vært fylt med sol og varmerekorder over hele Norge. Men ferien har ikke bare vært god for sjelen. Den solrike sommeren kan også ha sørget for påfyll av D-vitamin i kroppen din.

Solrike sommermåneder har gitt de fleste nordmenn en fantastisk sommerferie, enten du har vært på stranden, hjemme i hagen, på campingtur eller på hytta.

Etter flere somre med varierende vær og en vanlig blanding av sol og regn, har denne sommeren vært svært solrik og varm – til stor glede for ferierende nordmenn.

Juli var faktisk tidenes varmeste juli-måned i Norge med en månedstemperatur på 4,3 grader over normalen.

I Oslo var det varmeste juli på 59 år

Solvitaminet. Varme dager fører til at de fleste av oss er mye utendørs og får masse sollys på kroppen. Når huden utsettes for UVB-stråler fra solen produserer den D-vitamin, som derfor naturlig nok kalles for «solvitaminet».

Ved overskyet vær vil ikke UVB-strålene klare å trenge gjennom atmosfæren. Husk også at hvis du er flink til å bruke solkrem, så reduserer dette dannelse av D-vitamin i huden.

Når huden utsettes for UVB-stråler fra solen produserer den D-vitamin, som derfor naturlig nok kalles for «solvitaminet»
SOL UTE OG SOL INNE: Når huden utsettes for UVB-stråler fra solen produserer den D-vitamin, som derfor naturlig nok kalles for «solvitaminet»

D-vitamin er nødvendig for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, den bidrar til vedlikehold av normale muskelfunksjoner og den er viktig for immunforsvaret og normal celledeling.

Mye D-vitamin i sommer. Økt produksjon av D-vitamin i sommer vil ha en positiv effekt på kroppens D-vitaminnivå utover høsten.

I motsetning til i fjor, da professor i samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø, Magritt Brustad, mente at mange år med dårlig sommervær kan ha hatt betydning for lavere D-vitaminnivå hos nordmenn de siste årene.

D-vitamin i høst og vinter. Den varme og solrike sommeren er dessverre på hell, og det er viktig å vite at den solervervede D-vitaminmengden i kroppen halveres etter cirka fem uker.

Dessuten er effekten av solstrålene mindre mellom september og april, og du trenger derfor lengre tid i solen for å fylle opp lagrene av D-vitamin.

For å kunne sikre deg Helsedirektoratets anbefalte inntak av D-vitamin, er det viktig å få i seg fet fisk, som er den viktigste kilden til D-vitamin i den norske hverdagskosten.

Makrell, ørret, laks og sild, samt fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med dette vitaminet.

Et sunt, gjennomsnittlig norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer i forhold til anbefalt inntak. Om kostholdet ditt ikke dekker det anbefalte inntaket av D-vitamin, finnes det kosttilskudd som dekker behovet.

Tran er det mest kjente og mest brukte tilskuddet nordmenn bruker for å få i seg D-vitamin, som for eksempel Apotekets Tran fra Nycoplus.

Liker du ikke tran og ønsker tilskudd av D-vitamin? Da kan du for eksempel innta D-vitamin i tablettform, som Nycoplus D3-vitamin i 10 mcg eller 20 mcg.

Nycoplus har også D-vitamindråper til barn. Alle disse produktene finner du på apoteket.

Begge foto: Colourbox

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *