En litt sunnere bursdagsfeiring

Gravid/barn | 1. desember 2014

Det kan fort bli mye pølser og kake i en barnebursdag. Hva med å legge til noen sunne alternativer, slik at både voksne og barn kan spise seg mette med litt bedre samvittighet?

Lag for eksempel en enkel salat som kan serveres med pølsene. Grønn salat, paprika, tomat, pinjekjerner, rødløk og litt fetaost gir en super salat som kan være med på å mette litt ekstra. Eller hva med kjøttboller på spyd? Her kan du putte på det meste; tomater, minimais, gulrot, sukkererter, gulrot eller paprika. Og som drikke kan man lage en hjemmelaget smoothie. Dette er populært både for barn og voksne, og er både sunnere og mer mettende enn brus og saft.

bilde

Med lek og full aktivitet etter maten, kan det jo være greit å servere litt frukt før det blir kake. Kanskje blir barna litt mettere, og dermed forsyner seg med litt mindre kake?

Skjær opp frukt du vet barnet ditt liker, og putt det i muffinsformer for eksempel. Da blir det litt mer stas rundt det enn om frukten bare står fremme.

Gelé av eplejuice

Som et alternativ eller tillegg til kake kan man lage egen gelé av eplejuice. Serveres i fargerike kopper.

Oppskriften er superenkel:

10 dl eplejuice varmes opp til den blir litt mer enn lunken, så tilsettes 10 ts gelatinpulver (eller 10 plater med gelatin) Følg oppskriften for bløtlegging eller svelling bak på pakken.

Rør om til alt er oppløst, og fordel i kopper eller en skål. Sett kjølig.

Disse enkle alternativene kan lages dagen før, og de er ikke spesielt tidkrevende. Tross alt skal det jo bakes kake, pyntes og feires, så man har jo nok av ting som skal gjøres før en bursdag.

bilde1 4

 

 

NO/NYP/1216/0136

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *