Én av tre kvinner vet ikke at kalsium er like viktig hele livet

Kosthold/ernæring | 8. desember 2015

Kalsium er spesielt viktig for benhelsen, og det er nødvendig å få i seg tilstrekkelige mengder av dette mineralet gjennom HELE livet. En fersk undersøkelse viser at én av tre norske kvinner ikke vet dette. – Det er spesielt urovekkende at mange yngre ikke er klar over at kalsium er viktig også når man blir eldre, sier klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef for Nycoplus, Åse Andresen.

Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av et normalt skjelett og normale tenner, og hele 99 prosent av kalsiumet befinner seg nettopp i tennene og skjelettet. Barn og ungdom trenger kalsium for å bygge et sterkt skjelett, mens voksne har behov for tilførsel av kalsium for å vedlikeholde skjelettet.

Taper benmasse. Normalt er skjelettet på sitt sterkeste når man er 25-35 år. Etter dette taper kvinner benmasse hvert år, før utviklingen skyter ytterligere fart etter overgangsalderen på grunn av hormonendringer i kroppen.

– Ifølge kostholdsundersøkelsene Ungkost 3 og Norkost-3 får verken tenåringsjenter eller gjennomsnittskvinnen over 50 år i seg tilstrekkelig med kalsium. Dersom man bygger opp et sterkt skjelett gjennom barne- og ungdomsårene, har man et godt utgangspunkt den dagen man begynner å miste benmasse, forteller klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef for Nycoplus, Åse Andresen.

Benskjørhet. Som vi tidligere har skrevet, får én av to norske kvinner benbrudd som en følge av osteoporose (benskjørhet) i løpet av livet. Norge ligger faktisk i verdenstoppen i antall tilfeller av denne kroniske sykdommen i forhold til befolkningstall.

Selv om arv og gener har stor betydning for om man utvikler osteoporose eller ikke, kan man forebygge denne kroniske sykdommen med fysisk aktivitet som belaster skjelettet og riktig inntak av både D-vitamin og kalsium. D-vitamin bidrar nemlig til at kroppen tar opp kalsium og nyttiggjør seg av det.

Mangelfull kunnskap. En fersk *undersøkelse som Norstat har utført for Nycoplus blant kvinner over 18 år, viser at 1/3 av norske kvinner ikke vet at det er nødvendig å få i seg tilstrekkelige mengder av kalsium gjennom HELE livet. Bare litt over halvparten av kvinnene mellom 18 og 29 år svarte «gjennom hele livet» på undersøkelsen.

– Det er spesielt urovekkende at de yngre ikke er klar over at kalsium er viktig også når man blir eldre. Samtidig er det på en måte betryggende at hele 35 prosent i denne aldersgruppen mener at kalsium er viktigst når man er ung. Dette viser i det minste at de er opptatt av kalsiumbehovet for sin egen alder, men dessverre mangler kunnskap om dette for eldre aldersgrupper, sier Åse Andresen i Nycoplus.

Undersøkelsen viser også at kunnskapsnivået om kvinners kalsiumbehov øker med alderen. Mens bare 52 prosent av kvinnene mellom 18 og 29 år svarer at kalsium er like viktig hele livet, er tallet 72 prosent for de over 50 år.

– Hele 84 prosent av kvinnene over 50 år svarte at kalsium er viktigst når man er gammel eller gjennom hele livet. Dette viser at også denne aldersgruppen har tilfredsstillende kunnskap om sitt eget kalsiumbehov, sier Åse Andresen.

MANGELFULL KUNNSKAP: En fersk undersøkelse viser at én av tre norske kvinner ikke vet at kalsium er viktig gjennom HELE livet. – Undersøkelsen viser også at mange yngre ikke er klar over at kalsium er viktig også når man blir eldre. Det er spesielt urovekkende, sier klinisk ernæringsfysiolog og fagsjef for Nycoplus, Åse Andresen.

Kalsium i melk og meieriprodukter. Melk og meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium i hverdagskosten, og omtrent 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak kommer fra disse produktene. Undersøkelsen fra Norstat viser at norske kvinner har god kunnskap om dette.

– Det er gledelig å se at hele 86 prosent av de spurte svarer at melk og meieriprodukter er vår beste kilde til kalsium. Likevel vet vi at mange kvinner kutter ut disse matvarene i kostholdet sitt, og da blir det vanskelig å få i seg nok kalsium. En tommelfingerregel er at dersom du ikke får i deg minst tre porsjoner melk eller meieriprodukter daglig, bør du sikre inntaket av kalsium med et tilskudd, sier klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen.

Grønne bladgrønnsaker, sesamfrø med skall, mandler, tørket frukt, bønner, linser og fisk med spiselige ben er for øvrig også gode kalsiumkilder.

TILSKUDD: 1-2 tabletter daglig av Nycoplus Calcium med K-vitamin og D3 passer for deg som vil sikre optimalt opptak av kalsium. Spiser du lite grønnsaker og meieriprodukter, er dette riktig kalsiumprodukt for deg.

Tilskudd. Nycoplus har flere aktuelle kalsiumtilskudd, blant annet Nycoplus Calcium med D-vitamin og Nycoplus kalsium-tabletter med både K-vitamin og D3-vitamin. Nycoplus’ tilskudd finner du eksklusivt på apoteket.

Lurer du på om du får i deg nok kalsium, D-vitamin og andre vitaminer/mineraler gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus.

* Undersøkelsen ble besvart av et vektet landsrepresentativt utvalg av norske kvinner over 18 år på webbussen (CAWI) til Norstat i uke 44 og 46 i 2015. 500 respondenter ble spurt.

Foto: Colourbox/Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *