Elsker wok med fisk

Kosthold/ernæring | 8. april 2014

For langrennsløper Vibeke Skofterud (33) er balansen mellom hvile, trening og kosthold nøkkelen til velvære. Men en gang i blant skeier hun ut med både smågodt og potetgull. 

Forsøker du å leve sunt? Hvordan?

– Trening er jobben min, så det gjør jeg masse. Men alt dreier seg om å finne den riktige balansen mellom hvile, trening og kosthold. Det er nøkkelen til velvære for meg.

Hvordan holder du deg frisk og i form?

– Daglig trening sørger naturlig nok for at formen stort sett er bra. Å holde seg frisk er også utrolig viktig. Det gjør jeg gjennom å ha helt klare rutiner når det kommer til påkledning og restitusjon. Jeg bytter for eksempel klær så fort jeg kan etter en treningsøkt, slik at ike våte plagg skal føre til sykdom.

Hvilken fysisk aktivitet skulle du gjerne ha prøvd?

– Jeg har faktisk gjort utrolig mange forskjellige fysiske aktiviteter opp gjennom livet. Jeg elsker å prøve ut nye ting! Men èn ting jeg har ugjort, er å gå Kilmanjaro-fjellet nordøst i  Tanzania. Det ønsker jeg virkelig å oppleve en dag. Også vil jeg dykke med hai! Det er også uprøvd – til nå.

Hvem er den sunneste personen du vet om?

– Det må være Ole Einar Bjørndalen. han er helt rå!

Liker du å lage sunn mat? Hva?

– Ja, jeg lager gjerne sunn mat. Da blir det ofte wok med fisk.

Hva er favorittretten din?

– Salmawok

Hvilke usunne godsaker klarer du deg ikke uten?

– Jeg klarer meg faktisk uten noe i lange perioder, men går jeg først på en sprekk er det ofte smågodt som gjelder. Og innimellom potetgull.

Tar du kosttilskudd? Hvorfor?

– Jeg tar kosttilskudd av den enkel grunn at når man trener mye, så trenger kroppen litt ekstra påfyll i tillegg til det vanlige inntaket av mat og drikke. For min del bruker jeg C-vitamin, multivitamin, Omega 3 og jerntilskudd.

Spiser du fem om dagen? Hva?

– Yes! Det blir mye grønnsaker også fyller jeg på med banan, appelsin og mango.

Hvilken grønnsak/frukt er du?

– Ananas. Fordi den er søtest…

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *