Effektiv trening med kettlebells

Uncategorized | 23. januar 2015

Trening med kettlebells er både kondisjonstrening og styrketrening i ett, og det er en ekstremt effektiv form for fysisk aktivitet. Ikke rart at kettlebellstrening stadig øker i popularitet i Norge.

En kettlebell ser ut som en kanonkule med håndtak. Den finnes i ulike størrelser og vekt, og er som regel laget av støpejern. Sett fra siden kan den minne litt om en «kettle», en engelsk kjele brukt til å koke vann. Dette er altså opphavet til navnet kettlebells.

En kettlebell holdes som regel i én hånd og kan brukes til et nesten uendelig antall sving og løft. Den kan erstatte vanlige håndvekter til å trene muskelstyrken, eller du kan delta på gruppetrening på et treningssenter – der en instruktør sørger for at du får trent hele kroppen mens du har høy puls og forbrenner masse kalorier.

I tillegg er trening med kettlebells bra for kroppens mobilitet, hurtighet og balanse.

FLERE STØRRELSER: Kettlebells kommer i ulike størrelser og varianter. Det gjelder å finne den som passer for deg.
FLERE STØRRELSER: Kettlebells kommer i ulike størrelser og varianter. Det gjelder å finne den som passer for deg.

Fra Russland. Opprinnelig er kettlebells russiske vektkuler som kan spores tilbake til 1700-tallet. Der ble disse kulene med håndtak brukt som kornknusere og kornvekter.

Kulene ble opprinnelig kalt for «girya», som betyr «tung sak». Innhøstingen var hardt og langvarig arbeid som tæret på kroppen. Etter dagens fysisk harde innhøsting på åkrene ble vektene også brukt til å løse opp verkende muskler i skuldre, nakke, korsrygg og kjernemuskulatur, samtidig som de ble styrket.

Dette var begynnelsen på dagens trening med kettlebells.

Effektiv trening. Å trene med kettlebells er ekstrem effektiv trening. Kulesvingingen aktiviserer de svakeste musklene i kroppen. Dette er nemlig ikke vanlig styrketrening, men skiller seg vesentlig ut ved at de skal svinges i pendlende bevegelser.

Kroppen kommer dermed inn i en sentrifugerende bevegelse som mobiliserer de minste og svakeste muskelfibrene.

Trening med kettlebells tvinger kroppen generelt og kjernemuskulaturen spesielt til å arbeide på en dynamisk måte som gir både styrke og kondisjon. Her ligger nettopp den store fordelen ved kettlebells: Det er både styrketrening OG kondisjonstrening. Man trener hele kroppen samtidig, på en måte som ikke er helt ulikt aktiviteter som snømåking eller tradisjonelt gårdsarbeid.

Hvorfor trene med kettlebells?

  • Det er svært effektiv trening.
  • Du trener hele kroppen samtidig.
  • Du trener både de langsomme og de raske muskelfibrene.
  • Du styrker kroppens kjernemuskulatur.
  • Du trener både styrke og utholdenhet.
  • Du kan trene hjemme i stuen, eller du kan trene på et treningssenter.

Generelle tips når du skal trene med kettlebells

  • Bruk vekter som er tilpasset ditt nivå. Kettlebells mellom 6 og 12 kilo er passende i begynnelsen.
  • Start alle øvelsene med en sving. Pust inn når bevegelsen er nedover, pust ut når bevegelsen går oppover.
  • 10-30 repetisjoner er oppvarming. 30-200 repetisjoner er trening.
  • Omtrent 30 minutters trening med kettlebells er like effektivt som 1-1,5 timer med vanlig styrketrening.

Tips til å finne riktig vekt på kettlebells: Ta en kettlebell i hånden og press den opp over hodet med én arm tre til fem ganger. Hvis du ikke klarer det, skal du ha en lettere vekt. Ikke start for tungt eller for lett. De store kulene er ikke så skumle som de ser ut, så det er bare å kaste seg ut i det.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *