Effektiv trening for fettforbrenningen

Uncategorized | 19. februar 2016

Ønsker du å gå ned noen kilo og redusere magefettet? Da er det nyttig å vite at intervalltrening med høy intensitet gir mest effektiv fettforbrenning.

De fleste vet at et sunt og variert kosthold og tilstrekkelig fysisk aktivitet er viktig for å holde kontroll på vekten. Det er heller ingen hemmelighet at aktiviteter der man involverer store og mange muskelgrupper, som langrenn, svømming og løping, forbrenner mest kalorier. Men visste du at intervalltrening med høy intensitet gir mest effektiv forbrenning av fett?

Sunn og variert kost. Helsedirektoratet anbefaler å ha et variert og balansert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Dette legger grunnlaget for god helse og vektkontroll, og bidrar til at du får i deg de næringsstoffene du trenger – blant annet vitaminer og mineraler.

Tallerkenmodellen. Et ypperlig hjelpeverktøy for et sunt og allsidig kosthold, er den såkalte «tallerkenmodellen» fra helsemyndighetene. Den sørger for at du får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger for å fungere optimalt i løpet av dagen. ALLE måltider bør settes sammen etter denne modellen: 1/3 proteiner, 1/3 karbohydrater og 1/3 frukt, bær og grønnsaker.

Tilstrekkelig fysisk aktivitet. Helsegevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet er ubestridelige. Med økt fysisk aktivitet kan helseproblemer både forebygges og behandles. De som er fysisk aktive er ofte i bedre humør, har mer overskudd og økt livskvalitet sammenlignet med personer som er lite aktive.

Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre bør være i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter i uken. Barn og unge bør ha det dobbelte, altså minst 60 minutter hver dag. Dessuten bør alle redusere stillesittingen i løpet av en dag.

Forbrenning. Får du i deg flere kalorier enn du forbrenner, legger du på deg. Får du i deg færre kalorier enn du forbrenner, går du ned i vekt. Så enkelt er det. All fysisk aktivitet forbrenner kalorier og er positivt for kroppen, men det er utholdenhetstrening, såkalt aerob trening, som fungerer best.

I alle aktiviteter der man involverer store og mange muskelgrupper, som for eksempel langrenn, svømming, løping og krevende dans, er energiforbruket høyt.

SYKKELINTERVALL: Ergometersykkel er ypperlig å bruke til intervalltrening.

Intervalltrening. Om du ønsker å øke fettforbrenningen og gå ned i vekt, er intervalltrening den beste metoden. Hvorfor? Medisinprofessor Jan Helgerud sier følgende til myworkout.no:

– Oksygenopptaket er kroppens evne til å levere oksygen til muskelcellene. Denne evnen henger sammen med hvor mye fett kroppen din er i stand til å forbrenne. Kroppen frigjør kun energi fra fett ved hjelp av oksygen, og mange overvektige kan oppleve å ha dårlig forbrenning fordi oksygenopptaket er dårlig.

Ifølge professoren er det effektiv kondisjonstrening som er nøkkelen til et høyere oksygenopptak, og det krever at du blir litt andpusten.

– For en kontrollert vektreduksjon må du lære kroppen din å forbrenne mer fett ved å øke ditt maksimale oksygenopptak. Den mest effektive måten jeg vet om for å få til dette er intervalltrening, sier Helgerud.

Han legger til:

– En lengre og rolig joggetur ved lav intensitet forbrenner mer fett der og da, men bedrer i liten grad din evne til fettforbrenning.

Medisinprofessoren mener at «fire ganger fire» er det mest effektive for å øke fettforbrenningen, for eksempel løping eller sykling. Med dette mener han fysisk aktivitet med høy intensitet i fire minutter, og tre minutters aktiv pause. Dette skal gjentas fire ganger.

De som ikke er så godt trent, kan også prøve seg på intervaller. For eksempel rask gange i oppoverbakke, for så å gå rolig nedover igjen i tre minutter, fungerer fint som en start på intervalltreningen.

Kilder: www.trening.no, www.fitnessbloggen.no og www.myworkout.no.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/0417/0049

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *