bær er fylle av antioksidanter

Disse bærene har mest antioksidanter

Vitaminer/mineraler | 27. februar 2018

De er små, men kraftfulle. Bær er rett og slett små skattkister av antioksidanter. Nyt friske bærdesserter med god samvittighet og hold deg frisk året rundt.

 

Ifølge Helsedirektoratet bør vi spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Likevel viser kostholdsundersøkelser at de fleste av oss spiser langt mindre enn anbefalt mengde. Vitaminer er næringsstoffer som er helt nødvendige for flere av kroppens prosesser, og bær er fulle av dem. Og hva kan vel være bedre enn en fargesterk smoothie eller en frisk dessert midt i uken?

 

Hvilke antioksidanter har vi?

Det finnes flere tusen ulike antioksidanter, mange av antioksidantene får vi i oss gjennom mat og drikke.  Blant annet bidrar vitaminene C og E til å beskytte cellene mot oksidativt stress.  Vitamin C og A bidrar til å opprettholde immunforsvarets normale funksjon, mens vitamin A også bidrar til normal hud.

 

Hvilke bær inneholder mest antioksidanter?

Mange har kløende assosiasjoner til nype, men det er ingen grunn til å styre unna. Nype er nemlig det bæret med høyest nivåer av både vitamin C og betakaroten. Bæret selges gjerne i tørket form eller som pulver, og kan blant annet brukes i syltetøy, suppe og bakverk.

 

Av de litt mer anvendelige bærene, finner vi solbær, molter, rips, bjørnebær og tyttebær. De er alle rike på antioksidanter og kan brukes året rundt i enten frossen eller rå tilstand. Sank inn og frys ned til mørke vinterdager, så er du sikret en skikkelig vitaminboost når du kjenner energien er dalende.

 

Sunne bær til hverdag og fest

Jordbær, bringebær og blåbær er også velsmakende og svært rike på antioksidanter. De fås kjøpt i både frossen og rå tilstand hele året og passer perfekt som matpakke-snack en hvilken som helst hverdag. Til fest er det lite som både ser og smaker så nydelig som en lekker pavlova rikt dekorert med friske bær. Eller hva med en deilig panna cotta med bringebærsaus og friske bjørnebær på topp? Mulighetene er mange.

 

Enkel vitaminboost

Den store fordelen med bær er at de kan tilberedes så enkelt eller avansert du ønsker ­– det smaker nesten alltid godt. Start for eksempel dagen med en deilig smoothie. De fleste sorter frukt og bær kan slenges oppi blenderen. Sper du i tillegg på med noen skjeer vaniljeyoghurt, så er du garantert en søt og velsmakende styrkedrikk for immunforsvaret. En enkel fruktsalat med blåbær, bringebær og vaniljekesam er også en velsmakende hverdagsdessert både store og små vil sette pris på.

 

Vel bekomme!

 

NO/NYP/0218/0018

 

Kilder:

Helsedirektoratet.no

Helsenorge.no

Nhi.no

Matvaretabellen.no

Nifab.no

2 responses to “Disse bærene har mest antioksidanter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *