Disse aktivitetene forbrenner mest

Uncategorized | 2. januar 2015

Etter en lang juleferie med late dager på sofaen, og ribbe, konfekt og marsipan i magen, er januar en ypperlig måned å komme i form igjen. Her får du oversikten over aktivitetene som forbrenner flest kalorier.

Juleferien er en hyggelig tid med god mat og mye ro og hvile, og det er mange som har tatt seg en velfortjent pause i treningen i julen. Konsekvensene kan være noen ekstra kilo rundt magen og litt dårligere fysisk form enn før julen.

Januar er i så måte en perfekt måned å komme i gang med hverdagsrutinene, både når det gjelder kosthold og trening. Fysisk aktivitet er en kilde til overskudd, helse og trivsel, og Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre er i moderat fysisk aktivitet minst 150 minutter i uken.

Forbrenning. Stoffskiftet, altså forbrenningen, er en betegnelse på kroppens totale energiomsetning. Stoffskiftet påvirkes av fysisk aktivitet, mat, hormoner, alder og kjønn.

Basalstoffskiftet, altså den energien du bruker dersom du holder deg helt i ro, er vanligvis omtrent 60 prosent av det totale energiforbruket i løpet av et døgn. De siste 40 prosentene påvirkes av matinntak, stress, varme/kulde og mengde fysisk aktivitet.

Ifølge Helsedirektoratet forbrenner en gjennomsnittlig kvinne i overkant av 2000 kalorier i døgnet. Yngre personer, og tyngre personer, forbrenner mer; eldre og lettere forbrenner mindre. Den største muligheten til å påvirke forbrenningen din er å øke aktivitetsnivået.

All aktivitet teller. Det er viktig å huske på at det er summen av all aktivitet gjennom dagen som utgjør det totale energiforbruket ditt. Det var en av årsakene til at Helsedirektoratet lanserte kampanjen Dine30 våren 2014, der målsettingen var å inspirere flere til å flette mer aktivitet inn i hverdagens gjøremål.

Det å gå trappene i stedet for å bruke heisen, ta en liten omvei på vei til et møte eller sykle til jobben er hverdagslige tips for å øke aktivitetsnivået – og dermed også forbrenne flere kalorier.

STEP IT UP: Trening i sal på et treningsstudio, som for eksempel en steptime, er på listen over aktivitetene som forbrenner flest kalorier.
STEP IT UP: Trening i sal på et treningsstudio, som for eksempel en steptime, er på listen over aktivitetene som forbrenner flest kalorier.

Mest effektiv aktivitet. All fysisk aktivitet er naturligvis positivt, men det er aktiviteter der du bruker de store muskelgruppene som er mest effektivt, som løping, langrenn, ballspill og lignende.

Aktiviteter med høyere intensitet forbrenner mer enn de med lavere intensitet. Du må også tenke på hvor lenge du er aktiv i forhold til hvor høy intensitet du klarer å holde.

Her er listen over aktivitetene som forbrenner flest kalorier. Den tar utgangspunkt i en kvinne på 65 kilo som er fysisk aktiv i 60 minutter med middels intensitet. Antall kalorier forbrent på en aktivitet vil variere, hovedsakelig på grunn av svingninger i intensitetsnivå.

  1. Løping
  2. Roing
  3. Ellipsemaskin
  4. Langrenn
  5. Ballspill (fotball/håndball)
  6. Gåing
  7. Saltrening (aerobic, zumba etc)
  8. Spinning
  9. Sykling ute
  10. Rulleskøyter

Kilde: Vektklubb.no

Da er det altså bare å spenne på seg langrennsskiene, ta frem løpeskoene eller booke en saltime på ditt nærmeste treningsstudio.

Lykke til med treningen i 2015!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *