Dette må du spise for å få i deg nok kalsium

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 7. oktober 2015

Kalsium er viktig for skjelett og tenner, men det er ikke så enkelt å få i seg nok av dette mineralet. Her får du vite hva du må spise for å dekke dagsbehovet av kalsium.

Mineralet kalsium er særlig viktig for vedlikehold av et normalt skjelett og normale tenner, og 99 prosent av kalsiumet befinner seg nettopp i tennene og skjelettet. Barn og ungdom trenger kalsium for å bygge et sterkt skjelett, mens voksne har behov for tilførsel av kalsium for å vedlikeholde skjelettet.

Kalsium bidrar dessuten til normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon. I tillegg bidrar kalsium til at kroppens fordøyelsesenzymer fungerer normalt. Kalsium er det mineralet vi har mest av i kroppen. I gjennomsnitt har kvinner 1 kg kalsium i kroppen, mens menn har et snitt på 1,2 kg kalsium.

Også viktig med D-vitamin. Kroppen trenger D-vitamin  for å kunne ta opp kalsium og nyttiggjøre seg av det. I tillegg til å spise matvarer med kalsium, er det derfor viktig å sørge for at du får i deg nok D-vitamin. Makrell, ørret, laks og sild, samt fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. I tillegg dannes D-vitamin i huden når den utsettes for sollys, først og fremst om sommeren.

800 mg daglig. Helsedirektoratet anbefaler at både menn og kvinner over 20 år får i seg 800 mg kalsium daglig. For barn og ungdom mellom ti og 20 år, samt gravide og ammende, er den daglige anbefalingen 900 mg. Barn under ti år har et noe lavere dagsbehov.

Dette må du spise. Melk og meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium i hverdagskosten. Faktisk kommer omtrent 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak fra disse produktene. Grønne bladgrønnsaker, sesamfrø med skall, mandler og fisk med spiselige ben er også gode kalsiumkilder.

Det er god kunnskap å ha, men de aller færreste veier matvarene sine før de spiser og vet hvor mye de får i seg av kalsium og andre mineraler og vitaminer. Så hvordan kan du da vite at du får i deg nok kalsium hver dag? Vi gir deg svaret her.

Dette kan du drikke/spise totalt per dag for å dekke dagsbehovet av kalsium:

– 2 dl melk. 230 mg kalsium.

– 20 gram mandler. 50 mg kalsium.

– 100 gram brokkoli. 50 mg kalsium.

– 20 gram gulost. 160 mg kalsium.

– 125 gram yoghurt. 170 mg kalsium.

– 50 gram brisling. 150 mg kalsium.

Består hverdagskosten din av disse matvarene, får du sannsynligvis i deg nok kalsium. I hverdagen er det ikke så enkelt å dekke dagsbehovet av kalsium, og vi vet at norske kvinner får i seg for lite kalsium i tillegg til at de taper mer fra skjelettet etter overgangsalderen. Dermed kan det være nødvendig med tilskudd av kalsium.

Dette må du spise for å få i deg nok kalsium
KALSIUMTILSKUDD: To kalsium-tyggetabletter om dagen sikrer deg ditt daglige behov av kalsium.

Nycoplus har flere kalsiumprodukter som kan være aktuelle, både for små og store. Disse finner du eksklusivt på apoteket.

For barn finnes det kalsium 250 mg tyggetabletter med bringebærsmak.

For voksne finnes det kalsium 500 mg tyggetabletter med appelsinsmak, kalsium-tabletter med både K-vitamin og D3-vitamin og Nycoplus Calcigran, som er et reseptfritt legemiddel med kalsium og D3-vitamin til forebygging og behandling av D-vitamin- og kalsiummangel. Les pakningsvedlegget nøye før bruk.

Lurer du på om du får i deg nok kalsium og andre vitaminer gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus her.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NB: Hovedbildet er en illustrasjon av kalsiumrike matvarer, ikke en målt mengde av hvor mye du skal spise daglig.

 

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *