Egg, melk og brødvarer på et bord

Dette må du spise for å få i deg nok D-vitamin

Vitaminer/mineraler | 4. november 2015

D-vitamin er blant annet viktig for immunforsvaret og for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner. Nordmenn får i seg for lite D-vitamin, og det er ikke alltid så lett å vite hva og hvor mye man skal spise for å dekke dagsbehovet av dette vitaminet. Her får du svaret.

D-vitamin er et svært viktig vitamin som bidrar til immunforsvarets normale funksjon, samt vedlikehold av normale muskelfunksjoner. I tillegg bidrar også dette vitaminet til oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner, og er viktig for at barns ben skal vokse og utvikles normalt. D-vitamin øker også opptaket av kalsium og fosfor.

D-vitamin bidrar dessuten til å redusere risikoen for å falle, som er forbundet med ustøhet og muskelsvekkelse. Fall er en risikofaktor for beinbrudd blant menn og kvinner som er 60 år.

 

Så mye D-vitamin trenger du. D-vitamin er et fettløselig vitamin som lagres i kroppen hvis vi får mer enn vi trenger. Helsedirektoratet anbefaler et inntak av 10 mcg D-vitamin daglig fra seks måneders alder til og med fylte 75 år både for kvinner og menn. Dette dagsbehovet gjelder også gravide og ammende.

Fra 75 års alder anbefales et daglig inntak på hele 20 mcg – altså dobbelt så mye. For spedbarn under seks måneder anbefales fullamming i tillegg til tilskudd av 10 mcg D-vitamin fra barnet er cirka fire uker.

 

Hvordan få i seg D-vitamin? Makrell, ørret, laks og sild, samt fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. I Norge er dessuten margarin, smør og noen melke- og ostetyper tilsatt D-vitamin. Kroppen lager også selv D-vitamin når du er ute i solen; dette gjelder først og fremst sommersolen. Personer med mørk hudfarge trenger mer sollys for å produsere D-vitamin i huden.

 

Får i oss for lite D-vitamin. Norkost 3-undersøkelsen er en landsomfattende kostholdsundersøkelse blant kvinner og menn i Norge i alderen 18-70 år (2010-11). Den viser at en gjennomsnittlig nordmann ikke får i seg nok D-vitamin fra kostholdet. Her gir vi deg et forslag til hva du kan spise for å få i deg nok D-vitamin.

Alt dette må du drikke/spise til sammen for å dekke dagsbehovet av D-vitamin (10 mcg):

To egg á 55 gram

To beger á 22 gram makrell i tomat

Margarin á 5 gram til to brødskiver

To glass á 2 dl ekstra lettmelk tilsatt D-vitamin

To skiver á 20 gram til to brødskiver gulost tilsatt D-vitamin

I tillegg dekker for eksempel en middagsporsjon (150 gram) kokt laks dagsbehovet for D-vitamin, men de færreste spiser fet fisk til middag hver dag.

Flaske med apotekets tran fra Nycoplus

TRAN: 5 ml tran er nok til å dekke dagsbehovet av D-vitamin for både store og små.Tran gir D-vitamin. Helsedirektoratet anbefaler at de som ikke har et tilstrekkelig inntak av D-vitamin, bør ta tran eller et annet D-vitamintilskudd daglig i perioder av året med lite sol. En undersøkelse Norstat utførte for Nycoplus i sommer blant nordmenn over 18 år, viste at halvparten av Norges befolkning ikke tar D-vitamintilskudd.

Tran er et godt alternativ for å sikre deg ditt daglige inntak av D-vitamin, som for eksempel Nycoplus Apotekets Tran. Liker du ikke tran og ønsker tilskudd av D-vitamin? Da kan du for eksempel innta D-vitamin i tablettform, som Nycoplus D3-vitamin i 10 mcg eller 20 mcg. Alle disse produktene finner du eksklusivt på apoteket.

Lurer du på om du får i deg nok D-vitamin og andre vitaminer og mineraler gjennom kosten? Prøv vitaminkalkulatoren til Nycoplus her.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NB: Hovedbildet er en illustrasjon av D-vitaminrike matvarer, ikke en målt mengde av hvor mye du skal spise daglig.

 

NO/NYP/1216/0136

2 responses to “Dette må du spise for å få i deg nok D-vitamin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *