Dette må du spise for å få i deg «5 om dagen»

Frukt og grønt, Kosthold/ernæring | 1. mars 2017

Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Men hvor mye er egentlig «5 om dagen»? Her får du svaret.

I Helsedirektoratets kostråd står det følgende: «Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag».

Det finnes ingen entydig dokumentasjon på hva det optimale forholdet er mellom frukt, bær og grønnsaker, men Helsedirektoratet anbefaler at omkring halvparten er grønnsaker og halvparten er frukt og bær. Verken poteter eller belgvekster som bønner og linser, nøtter, frø, krydder og urter er inkludert i «5 om dagen», men hører likevel med i et variert kosthold på grunn av sitt høye innhold av viktige næringsstoffer.

Hvorfor 5 om dagen? De alle fleste av oss, faktisk mellom 80 og 90 prosent, spiser mindre enn de anbefalte fem porsjonene med grønnsaker, frukt og bær daglig. Dette er en av årsakene til at Helsedirektoratet kjører kampanjen «5 om dagen».

Grønnsaker, frukt og bær inneholder både kostfiber og mange næringsstoffer som er viktig for kroppen, spesielt C-vitamin, E-vitamin, B-vitaminet folat og betakaroten.

C-vitamin har positiv innvirkning på mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemet, immunforsvaret og kroppens opptak av jern, samt å redusere trøtthet og slapphet. Dessuten bidrar C-vitamin til et sunt bindevev.

E-vitamin er viktig for å beskytte cellene i kroppen mot oksidativt stress.

B-vitaminet folat forebygger ryggmargsbrokk, og ifølge Folkehelseinstituttet kan det halvere risikoen for at fostre får denne medfødte utviklingsforstyrrelsen. Folat bidrar også til normal psykologisk funksjon, immunforsvarets normale funksjon og å redusere trøtthet og slapphet.

Betakaroten kan omdannes i kroppen til A-vitamin etter behov, og kalles derfor provitamin A. A-vitamin bidrar til å opprettholde normale slimhinner, normal hud og normalt syn, samt bidrar til immunforsvarets normale funksjon og normal omsetning av jern.

Kostfiber er viktig for fordøyelsen.

Hvordan få i seg «5 om dagen»? Til tross for at de fleste har hørt om «5 om dagen», er det ikke alle som vet hva dette innebærer av inntak. Hvor mye er egentlig fem porsjoner, altså 500 gram, grønnsaker, frukt og bær?

Én porsjon, som da tilsvarer omtrent 100 gram, kan for eksempel være:

– En middels stor frukt (eple, pære eller appelsin).

– En liten salatbolle.

– En stor håndfull eller en liten bolle bær.

– En stor gulrot.

– Et glass juice (kan maksimalt inngå som én porsjon).

MULTITILSKUDD: Nycoplus Multi dekker kroppens daglige inntak av viktige vitaminer og mineraler.

Anbefalinger. Helsedirektoratet anbefaler at grønnsaker og frukt inngår i alle dagens måltider. Dessuten bør man variere mellom ulike typer grønnsaker og frukt, og gjerne velge ulike farger. Man kan også bruke friske, hermetiske, frosne, og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær. Mulighetene er dermed mange.

Tilskudd. Som nevnt spiser de aller færreste av oss nok grønnsaker, frukt og bær daglig. Da kan det være nyttig å innta et multivitamin-tilskudd for å dekke kroppens behov for viktige vitaminer og mineraler, slik som Nycoplus Multi-tabletter. Dette produktet inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, og fås kjøpt eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NB: Hovedbildet er en illustrasjon av grønnsaker, frukt og bær, ikke en målt mengde av hvor mye du bør spise daglig.

NO/NYP/1216/0136.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *