Derfor trenger du omega-3

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 11. mai 2016

Omega-3 er viktig for at kroppen skal fungere optimalt, og spesielt viktig for normal hjertefunksjon. Gode kilder til omega-3 er fet fisk og tran.

Omega-3 er viktig for at kroppen skal fungere optimalt. I studier har forskere blant annet funnet bevis for at omega-3 er viktig for hjernens utvikling, samt har en gunstig effekt på hjertet og synsutviklingen.

Omega-3 til barn og gravide. En del grupper i befolkningen har et inntak av omega-3-fettsyrer som er lavere enn anbefalt, ifølge en rapport fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet (2011). Det gjelder særlig barn og unge. Derfor er det spesielt viktig å sørge for at de yngste får i seg nok omega-3. Det samme gjelder gravide, slik at fosteret utvikler seg optimalt.

Fisk til middag og som pålegg. Omega-3 må tilføres kroppen jevnlig via mat eller kosttilskudd, da vi mennesker ikke produserer disse fettsyrene selv. De beste kildene til omega-3 er fet fisk og tran.

Dette er én av årsakene til at Helsedirektoratet anbefaler alle å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, samt å bruke fisk som pålegg. I tillegg til å inneholde omega-3-fettsyrer, er fisk også en god kilde til vitaminer og mineraler som D-vitamin, selen og jod.

Dette kostholdsrådet fra Helsedirektoratet tilsvarer totalt mellom 300 og 450 gram ren fisk ukentlig. Det anbefales at minst 200 gram av inntaket består av fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild. En middagsporsjon fisk regnes som 150-200 gram; en påleggsporsjon som 25 gram.

Om du ønsker å fylle opp «fiskekvoten» bare med fiskepålegg, tilsvarer seks-åtte påleggsporsjoner med fisk omtrent én middagsporsjon. Når det gjelder kun fet fisk, tilsvarer den anbefalte mengden på minst 200 gram ukentlig én stor middagsporsjon eller åtte påleggsporsjoner.

Blant de fiskene som inneholder mest omega-3, finner vi rå torskelever, rognleverpostei, varmrøkt makrell, rå sild, kaldrøkt makrell, makrellfilet i tomat og spekesild, ifølge Matvaretabellen.

Tilskudd av omega-3. Dersom du ikke får i deg Helsedirektoratets anbefalte mengde fet fisk, bør du i tillegg til kosten ta en teskje (5 ml) tran eller tilsvarende i trankapsler hver dag. Nycoplus har flere produkter som sikrer deg riktig daglig inntak av omega-3-fettsyrer. For eksempel tran i flytende form, som Apotekets Tran mild.

I tillegg tilbyr Nycoplus omega-3 i kapselform, som Nycoplus Omega-3 Basic og Nycoplus Omega-3 Høykonsentrert 500 mg. Til barn anbefales Nycoplus Omega-3 Geleputer.

Vegetabilsk Omega-3 fra alger. For vegetarianere og veganere kan det også være utfordrende å få i seg tilstrekkelig omega-3. Vegetarianere har nemlig et kosthold uten kjøtt og fisk, og eventuelt andre animalske matvarer. Veganere på sin side har et kosthold HELT fritt for alle animalske produkter – kjøtt, fisk, egg, melk og så videre.

Dette er én av årsakene til at Nycoplus nylig lanserte Vegetabilsk Omega-3 fra alger, som er 100 prosent vegetabilsk. Dette tilskuddet inneholder heller ikke gluten, gelatin, laktose eller sitrus.

100 PROSENT VEGETABILSK: Vegetabilsk Omega-3 inneholder omega-3-fettsyrene EPA og DHA, og er spesielt rettet mot vegetarianere og veganere, samt de som er opptatt av bærekraftighet.

Vegetabilsk Omega-3 er utvunnet fra alger dyrket i et lukket miljø, og alger er den eneste vegetabilske kilden til de lange omega-3-fettsyrene DHA og EPA. De fleste tilskudd med omega-3 fra alger inneholder kun DHA, ikke EPA. Nycoplus Vegetabilsk Omega-3 inneholder imidlertid begge disse fettsyrene.

Alger er dessuten en bærekraftig og stabil kilde til omega-3. Dermed er dette produktet også ypperlig for de som er miljøbevisste og opptatt av bærekraftighet.

Alle Nycoplus’ kosttilskudd får du kjøpt på apoteket.

Foto: Colourbox og Nycoplus.

NO/NYP/1216/0136

8 responses to “Derfor trenger du omega-3

  1. Jeg har et barn på 2,år og en baby på 4mnd.
    Jeg har lyst til å gi de d-vitamin dråper og vegetabilsk omega 3 istedefor for tran. Selv tar jeg det, mitt spørsmål er da hvor mye skal de få? Jeg må jo punktere kapselen da de ikke klare og svelge den. Men holder det f.eks med én kapsel om dagen til de? Mvh Camilla Wethal

    1. HEi,
      For å oppnå akkurat samme mengde omega-3 som det er i 5 ml tran, er det fire kapsler med Nycoplus Vegetabilsk Omega-3.
      Men behovet for omega-3 er blant annet avhengig av andre kilder i kosten (som morsmelk og morsmelkerstatning for spedbarn og linfrø, linfrøolje, valnøtter og valnøttolje, rapsolje, soya og soyaolje for større barn). Hvis du ammer anbefaler EFSA (EUs mattrygghetsorgan) 200 mg av omega-3-fettsyren DHA (tilsvarer to kapsler) til deg, mens gis det direkte til babyen anbefaler de 100 mg DHA for barn under 12 mnd (tilsvarer én kapsel). For større barn er minimumsbehovet 250 mg EPA og DHA (tilsvarer én kapsel) som er basert på hjertehelse, mens med tanke på syn og hjerne er det behov for 250 mg DHA (to kapsler).

      Håper dette er til nytte,
      Vennlig hilsen Åse

    1. Hei, Nycoplus Vegatbilsk Omega- 3 kan benyttes av de med fisk- og skalldyrsallergi. Produktete er utvunnet fra alger.

      Ellers er alle Nycoplus Omega-3 produktene renset for fiskeprotein og kan derfor tas av de aller fleste personer med fisk- og skalldyrsallergi.
      Hilsen Camilla

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *