du-trenger-omega-3-hele-året

Derfor trenger du omega-3 hele året

Kosthold/ernæring | 10. oktober 2017

Du må selv sørge for å få i deg omega-3 jevnlig gjennom kosten, enten via maten du spiser eller som kosttilskudd. Kroppen produserer nemlig ikke de essensielle fettsyrene på egenhånd.

 

I forskningsstudier er det blant annet funnet bevis for at omega-3 er godt for hjertet*, hjernen** og synet***, i tillegg til at det bidrar til vedlikehold av normalt triglyseridnivå i blodet***.  Dette er en av grunnene til at Helsedirektoratet anbefaler alle å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruke fisk som pålegg. Denne mengden tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk ukentlig, hvorav 200 gram bør være fet fisk.

 

Men det er ikke bare fisk som inneholder omega-3

Ifølge Matvaretabellen inneholder følgende fiskemat mest omega-3: rå torskelever, rognleverpostei, varmrøkt makrell, rå sild, kaldrøkt makrell, makrellfilet i tomat og spekesild.

 

Fet fisk og tran er som kjent veldig gode kilder til omega-3, men disse er langt ifra de eneste kildene til essensielle fettsyrer. Man får også fettsyrene fra plantekilder som rapsolje, avokado, mais, linfrø, valnøtter, hampfrø og chiafrø, men da i en form som må omdannes i kroppen før det kan utnyttes.

 

Slik får du i deg nok 

En stor norsk undersøkelse viser at kun én av fem av kvinner og én av fire menn får i seg den anbefalte mengden fet fisk. Dette gjør det vanskelig for mange å dekke det anbefalte behovet for omega-3 på én energiprosent, som for voksne tilsvarer mellom 2,2 og 3,5 gram daglig. Alle trenger jevnlig tilførsel av fettsyren, men det kan være vanskelig å få i seg nok gjennom kosten. Særlig for gravide er det viktig å få i seg nok, slik at fosteret utvikler seg optimalt. Det er også spesielt viktig for barn og unge å få i seg nok av fettsyren. For gravide og ammende er også anbefalingen én energiprosent som tilsvarer 2,4-3,4 gram daglig.

Nycoplus har flere ulike produkter som gjør det lettere for deg å sikre deg tilstrekkelig inntak. Nycoplus tilbyr tilskudd av omega-3 som tran eller i kapselform, som Nycoplus Omega-3 Basic og Nycoplus Høykonsentrert omega-3. Til barn anbefales Nycoplus Geleputer.

 

Har du et plantebasert kosthold kan det være vanskelig å få i seg nok omega-3, men heldigvis finnes det kosttilskudd fremstilt av vegetabilske alger – velegnet for både vegetarianere og veganere. Nycoplus sin vegetabilske omega-3 er i tillegg uten gluten, laktose, gelatin og sitrus.

 

Alle Nycoplus’ kosttilskudd fås kjøpt på apoteket.

 

 

*Forutsetter daglig inntak av 350 mg EPA/DHA

**Forutsetter daglig inntak av 250 mg DHA

***Forutsetter daglig inntak av 2000 mg EPA/DHA

 

Kilder:  

Anbefaling om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet – Helsedirektoratet  2016
Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer – Nasjonalt Råd for ernæring 2011
Norkost 3 – Helsedirektoratet 2012

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *