Derfor trenger du mangan

Vitaminer/mineraler | 25. februar 2015

Mangan er et sporstoffmineral som blant annet er viktig for skjelettet og normal dannelse av bindevev. Grove kornprodukter og tørkede belgfrukter inneholder mangan.

Mangan inngår i to enzymer som deltar i stoffskiftets omsetning av fett og karbohydrat og i nøytralisering av frie radikaler. Vi har cirka 10-20 mg mangan i kroppen.

Helsedirektoratet har ikke gitt anbefalinger for daglig inntak av mangan, men de svenske helsemyndighetene anbefaler et dagsinntak på 2,3 mg for menn og 1,8 mg for kvinner, med noen variasjoner etter alder.

Siden behovet for mangan er svært lavt, betegnes det som et sporstoffmineral.

Viktig for skjelett og bindevev. Mangan kan ikke dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke, og man finner det i hvetekli og grove kornprodukter, te, nøtter og tørkede belgfrukter som erter og bønner.

Kjøtt, fisk og meieriprodukter er manganfattige. Mangan bidrar til normal energiomsetning og normal dannelse av bindevev, samt å opprettholde normalt skjelett og å beskytte cellene mot oksidativt stress.

Les mer om oksidativt stress her: Derfor trenger du E-vitamin.

Mangan i Nycoplus Multi. Et variert og sunt norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer i forhold til anbefalt inntak, og mangel på mangan er svært sjelden.

Skulle du likevel ha behov for ekstra tilskudd av mangan, kan Nycoplus Multi 200 være et alternativ.

Den inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, blant annet mangan.

Dette tilskuddet finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *