Derfor trenger du krom

Vitaminer/mineraler | 14. januar 2015

Krom er et sporstoffmineral som er viktig for kroppens omsetning av proteiner, karbohydrater og fett, samt for å opprettholde normalt blodsukkernivå. Gode kilder til krom er nøtter, mandler, grovt mel og kjøtt.

Krom kan ikke dannes i kroppen og må derfor tilføres via mat og drikke. Siden behovet for krom er svært lavt, betegnes det som et «sporstoffmineral».

Helsedirektoratet har ikke gitt anbefalinger for hvor mye krom man trenger daglig. Helsemyndighetene i Storbritannia anslår at voksne kvinner trenger 25 mikrogram og menn 35 mikrogram krom hver dag.

Viktig for blodsukkernivået. Krom bidrar til å opprettholde normalt blodsukkernivå, ved at det gjør det enklere for insulinet å få blodsukkeret inn i muskelcellene.

Krom bidrar også til normal omsetning av makronæringsstoffene, altså proteiner, karbohydrater og fett. Grovt mel, nøtter, mandler, tørket aprikos og kjøtt er gode kilder til krom.

INNEHOLDER KROM: 1 tablett Nycoplus Multi inneholder 35 mikrogram krom.

Tilskudd av krom. Et variert og sunt norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer i forhold til anbefalt inntak, og mangel på krom er svært sjelden.

Skulle du likevel ha behov for ekstra tilskudd av krom, kan Nycoplus Multi være et alternativ.

Den inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, blant annet krom. Dette tilskuddet finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *