Derfor trenger du kobber

Vitaminer/mineraler | 25. september 2015

Kobber er viktig for blant annet nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon, samt normal transport av jern i kroppen. Lever, fisk, skalldyr og nøtter er rik på kobber.

Kobber er et mineral som ikke kan dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke. Vi har mellom 50 og 120 milligram kobber i kroppen, fordelt i muskler, hjerne, lever og blod. Kobber finnes i de fleste matvarer, men mest i lever, skalldyr, fisk, grønne grønnsaker, fullkornsprodukter, nøtter og tørkede belgfrukter.

Derfor trenger du kobber - bilde inni i teksten
KOBBERRIK: Hummer inneholder blant annet mye av mineralet kobber.

Viktig for kroppen. Kobber er viktig for mange funksjoner i kroppen, blant annet nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon. I tillegg bidrar kobber til normal transport av jern i kroppen, normal hår- og hudpigmentering, samt normal energiomsetning og å opprettholde normalt bindevev.

Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye kobber vi bør få i oss daglig:

Barn:

  • 1-2 år: 0,3 mg
  • 2-5 år: 0,4 mg
  • 6-9 år: 0,5 mg

Voksne (kvinner og menn):

  • 10-13 år: 0,7 mg
  • 14 år og over: 0,9 mg

Gravide: 1,0 mg

Ammende: 1,3 mg

Et variert og sunt norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer i forhold til anbefalt inntak, og mangel på kobber er svært sjelden. Skulle du likevel ha behov for ekstra tilskudd av kobber, kan Nycoplus Multi 200 være et alternativ. Den inneholder hele 13 vitaminer og 9 mineraler, blant annet kobber. Dette tilskuddet finner du på apotek.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *