Derfor trenger du kalsium

Vitaminer/mineraler | 10. september 2014

Kalsium er spesielt viktig for vedlikehold av normalt skjelett og normale tenner, og det må tilføres gjennom kosten – først og fremst via melk og meieriprodukter.

Barn og ungdom trenger kalsium for å bygge et sterkt skjelett, mens voksne har behov for tilførsel av kalsium for å vedlikeholde skjelettet.

Kalsium bidrar også til normal blodlevring, normal energiomsetning og normal muskelfunksjon. I tillegg bidrar kalsium til at kroppens fordøyelsesenzymer fungerer normalt.

Kalsium i melk og meieriprodukter. I det norske kostholdet er melk og meieriprodukter den viktigste kilden til kalsium, og cirka 70 prosent av nordmenns kalsiuminntak kommer fra disse produktene.

Kalsium finner du også i for eksempel grønne bladgrønnsaker, sesamfrø, mandler og fisk med spiselige ben, men her er det større mengder som skal til for at du får i deg en kalsiummengde av betydning.

Kroppen trenger D-vitamin for å kunne ta opp kalsium og nyttiggjøre seg av det. I tillegg til å spise matvarer med kalsium, er det derfor viktig å sørge for at du får i deg nok D-vitamin.

Makrell, ørret, laks og sild, samt fiskerogn og fiskelever, inneholder rikelig med D-vitamin. I tillegg dannes D-vitamin i huden når den utsettes for sollys, først og fremst om sommeren.

99 prosent i skjelett og tenner. Kalsium er det mineralet vi har mest av i kroppen. I gjennomsnitt har kvinner 1 kilo kalsium i kroppen, mens menn har et snitt på 1,2 kilo kalsium.

99 prosent av kalsiumet befinner seg i tenner og skjelettet. Den siste prosenten er fordelt mellom blod og væsken utenfor og inni cellene våre, og er blant annet viktig for at musklene våre virker som de skal.

Det er denne oppgaven kroppen prioriterer ved mangel på kalsium, slik at skjelettet fungerer som et depot der kalsium hentes ut ved behov andre steder i kroppen.

Dermed kan skjelettet tappes for kalsium over tid, som igjen kan føre til at skjelettet blir svakt og man kan utvikle benskjørhet.

Benskjørhet (osteoporose). Kalsium benyttes fra fosterstadiet til oppbygging av skjelett og tenner, men allerede fra 30-årsalderen begynner benmassen gradvis å minske hos både menn og kvinner.

Jo eldre man er, dess dårligere er kroppens evne til å ta opp kalsium. Eldre tar kanskje bare opp rundt 20 prosent av det tilførte kalsiumet, mens et spedbarn tar opp 60 til 80 prosent.

Kosthold, fysisk aktivitet, medisinbruk, røyking, alkohol og arv påvirker kroppens evne til å ta opp kalsium, og for lite kalsium i skjelettet kan med tiden føre til økt fare for brudd.

Som Vitamineksperten tidligere har skrevet, får én av to norske kvinner benbrudd som en følge av benskjørhet (osteoporose) i løpet av livet. Norske kvinner får rett og slett i seg for lite kalsium i tillegg til at de taper mer fra skjelettet etter overgangsalderen.

Her er Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye kalsium vi bør få i oss daglig (både menn og kvinner):

  • 1-5 år: 600 mg
  • 6-9 år: 700 mg
  • 10-20 år: 900 mg
  • 20 år og over: 800 mg
  • Gravide og ammende: 900 mg

Lurer du på om du får i deg nok kalsium gjennom kosten? Prøv «kalsiumkalkulatoren» på nettsiden til Opplysningskontoret for meieriprodukter.

Kalsium får du i deg gjennom et sunt og variert kosthold. Om du ikke drikker melk og spiser fet fisk, grønne grønnsaker og meieriprodukter regelmessig, kan det være nødvendig med tilskudd av kalsium.

Nycoplus har flere kalsiumprodukter som kan være aktuelle, både for små og store, og disse finner du på apoteket.

For barn finnes det kalsium 250 mg tyggetabletter med bringebærsmak.

For voksne finnes det kalsium 500 mg tyggetabletter med appelsinsmak, kalsium-tabletter med både K-vitamin og D3-vitamin og Calcigran, som er et reseptfritt legemiddel med kalsium og D3-vitamin til forebygging og behandling av D-vitamin- og kalsiummangel. Les pakningsvedlegget nøye før bruk.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *