Derfor trenger du fosfor

Vitaminer/mineraler | 29. april 2015

Fosfor er et mineral som blant annet bidrar til å opprettholde normale tenner og normalt skjelett. Produkter av havre og hvete, samt gresskar og en del oster, inneholder mye fosfor.

Fosfor er faktisk det mineralet vi har nest mest av i kroppen, cirka 600 gram, og størsteparten er bundet til kalsium i skjelettet.

Fosfor bidrar til normal energiomsetning og cellemembranenes normale funksjon, samt å opprettholde normale tenner og normalt skjelett. Fosfor kan ikke dannes i kroppen og må tilføres via mat og drikke.

FOSFORRIK: Gresskarfrø inneholder svært mye av mineralet fosfor.
FOSFORRIK: Gresskarfrø inneholder svært mye av mineralet fosfor.

I hverdagskosten får de fleste i seg mest fosfor fra melk og ost, rødt kjøtt, lever, naturris, havregryn og erter. Hvetekim og hvetekli inneholder mye fosfor, og squashfrø og gresskarfrø er svært fosforrike.

Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye fosfor vi bør få i oss daglig (kvinner og menn):

  • 1-5 år: 470 mg
  • 6-9 år: 540 mg
  • 10-20 år: 700 mg
  • 20 år og over: 600 mg
  • Gravide: 700 mg
  • Ammende: 900 mg

Et sunt og variert kosthold sikrer kroppens daglige inntak av fosfor, og mangel på fosfor forekommer sjelden.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *