Derfor trenger du C-vitamin

Vitaminer/mineraler | 27. august 2014

C-vitamin har positiv innvirkning på svært mange funksjoner i kroppen, blant annet immunforsvaret, nervesystemet og kroppens opptak av jern. I tillegg bidrar C-vitamin til et sunt bindevev.

C-vitamin, også kalt askorbinsyre, er et vannløselig vitamin. Det vil si at vitaminet skilles raskt ut av kroppen og at man dermed trenger jevn tilførsel. C-vitamin dannes ikke i kroppen, og må tilføres via mat og drikke.

Viktig for kroppen. C-vitamin bidrar til et sunt bindevev. Vitaminet er med på å danne kollagen, som er bindevevets viktigste protein. Bindevevet holder sammen kroppens vev og organer. Det støtter og beskytter blodkar, ledd, ben og organer, samtidig som det utgjør en betydelig del av hud, sener, brusk, tenner, ben og blodårevegger. Dannelsen av nytt kollagen har stor betydning for heling av sår og benbrudd.

C-vitamin bidrar også til immunforsvarets og nervesystemets normale funksjon, samt å redusere trøtthet og utmattelse. I tillegg øker C-vitamin opptaket av jern i kroppen.

Frukt og grønnsaker. Gode kilder til C-vitamin er: Frukt, særlig appelsin og andre sitrusfrukter som kiwi.  Bær, som jordbær, solbær og nyper. Grønnsaker, som paprika, nypotet, kålrot, spinat og tomat.

Du trodde kanskje appelsin inneholdt mest C-vitamin? Joda, appelsinen er en god C-vitaminkilde med 51 mg C-vitamin per 100 gram spiselig vare. Men tilsvarende tall for solbær er hele 159 mg, for rød paprika 140 mg og for kiwi 105 mg.

Her er Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye C-vitamin vi bør få i oss daglig (både menn og kvinner):

  • 1-2 år: 25 mg
  • 2-5 år: 30 mg
  • 6-9 år: 40 mg
  • 10-13 år: 50 mg
  • 14 år og over: 75 mg
  • Gravide: 85 mg
  • Ammende: 100 mg

Hvis kostholdet ditt inneholder mye frukt, bær og grønnsaker, får du nok dekket ditt daglige behov for C-vitamin. Ved langvarig ensidig kosthold uten disse C-vitaminkildene, kan man få C-vitaminmangel.

Du har sikkert hørt om sykdommen skjørbuk? Den ses sjelden i dag, men utviklet seg tidligere ved langvarig mangel på C-vitamin – særlig blant sjøfolk som levde på ensidig kost i flere måneder.

Trenger du tilskudd? Om du ikke er så flink til å spise frukt, bær og grønnsaker, kan det være nødvendig med tilskudd av C-vitamin. Nycoplus har flere C-vitaminprodukter som kan være aktuelle for deg. Disse kosttilskuddene finner du på apoteket.

Som daglig kosttilskudd anbefales C-vitamin 200 mg tyggetabletter med smak av appelsin, eller C-spesial 200 mg tabletter.

Til forebygging og behandling av C-vitaminmangel anbefales C-vitamin 250 mg tabletter, og ved C-vitaminmangel er C-vitamin 1000 mg brusetabletter med sitronsmak et alternativ. Begge disse er reseptfrie legemidler, og det er viktig å lese pakningsvedlegget nøye før bruk.

Foto: Colourbox.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *