Derfor trenger du B12

Vitaminer/mineraler | 11. mars 2015

B12-vitamin er viktig for mange funksjoner i kroppen, blant annet immunforsvaret, energiomsetningen og nervesystemet. Innmat, kjøtt og fet fisk er matvarer som inneholder mye B12.

B12-vitamin, med samlenavnet «kobalaminer», er ett av de åtte vannløselige B-vitaminene. I motsetning til de andre B-vitaminene lagres B12 i kroppen, og det tar flere år før lagrene våre tømmes helt.

Viktig for immunforsvaret og nervesystemet. B12-vitamin er viktig for en rekke funksjoner i kroppen. B12 bidrar blant annet til normal energiomsetning og normal psykologisk funksjon, samt både nervesystemets og immunforsvarets normale funksjon.

I tillegg bidrar dette vitaminet til normal dannelse av røde blodlegemer, samt å redusere trøtthet og slapphet. B12 er også viktig for at B9-vitamin (folsyre) skal virke.

Bare i animalske matvarer. B12-vitamin finnes bare i animalske matvarer, og gode kilder er innmat, oksekjøtt, svinekjøtt, fet fisk, melk, ost og egg. Dermed kan det være en utfordring for vegetarianere, og særlig veganere, å få i seg nok B12. Disse må sikre inntaket av dette vitaminet gjennom kosttilskudd eller B12-beriket mat.

MAKRELL: Fet fisk, som makrell, inneholder mye B12-vitamin.
MAKRELL: Fet fisk, som makrell, inneholder mye B12-vitamin.

Det er verdt å merke seg at heller ikke frukt og grønnsaker inneholder B12-vitamin.

Helsedirektoratets anbefalinger for hvor mye B12 vi bør få i oss daglig:

  • 1-2 år: 0,6 mikrogram
  • 2-5 år: 0,8 mikrogram
  • 6-9 år: 1,3 mikrogram
  • Menn og kvinner fra 10 år og oppover: 2,0 mikrogram
  • Gravide: 2,0 mikrogram
  • Ammende: 2,6 mikrogram
  • Tilskudd

Et sunt og variert norsk kosthold inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer i forhold til anbefalt inntak, men det er viktig å huske at B12-vitamin altså kun finnes i animalske matvarer. Som nevnt bør altså vegetarianere og veganere passe ekstra godt på at de får i seg nok B12-vitamin.

Mangel på B12 er heller ikke uvanlig blant eldre. Et alternativ for å sikre Helsedirektoratets daglige anbefalte inntak av B12 og andre B-vitaminer, kan være å innta et kosttilskudd.

Nycoplus har flere B-vitamintilskudd til ulike behov, inkludert et rent B12-tilskudd.

Disse finner du eksklusivt på apoteket.

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0136

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *