Derfor er det viktig med vitamin D

Kosthold/ernæring, Vitaminer/mineraler | 21. november 2018

Vitamin D har stor betydning for immunforsvaret og skjelettet ditt, men visste du at det også øker opptaket av andre viktige næringsstoffer i kroppen?

Kroppen produserer vitamin D når huden eksponeres for sol, men her i nord kommer mørket raskt etter sommeren og dermed synker D-vitaminbeholdningen. Da gjelder det å være ekstra nøye med å få i seg vitaminet gjennom kosten.

 

Gode kilder til vitamin D:

  • Fet fisk (eks. laks, makrell og sild)
  • Torskerogn
  • Egg
  • D-vitaminberikede matvarer som enkelte typer melk og surmelk, smør og margarin

Hva gjør vitamin D i kroppen?  

Det finnes mange grunner til at du bør være påpasselig med å få dekket dagsbehovet for D-vitamin. En av dem er at det er påvist at vitaminet reduserer risikoen for å falle, som igjen er forbundet med ustøhet og muskelsvekkelse. Dette er spesielt utbredt blant eldre over 60 år3, men vitamin D er viktig for helsen hele livet. Se hvorfor i denne oversikten:

Vitamin D

  • bidrar til immunforsvarets normale funksjon
  • er nødvendig for at barns bein skal vokse og utvikles normalt
  • spiller en rolle i celledelingsprosessen
  • bidrar til å opprettholde normale knokler og tenner, samt normal muskelfunksjon
  • bidrar til normalt opptak/utnyttelse av kalsium og fosfor

 

LES OGSÅ: Hvilke vitaminer gjør hva? 

 

Hvordan dekke dagsbehovet for vitamin D?  

Til tross for viktigheten av vitaminet, viser den landsomfattende Norkost 3-undersøkelsen at den gjennomsnittlige nordmann likevel ikke får i seg nok vitamin D fra kostholdet.

Derfor anbefaler Helsedirektoratet at de som ikke har et tilstrekkelig inntak av vitamin D, bør ta tran eller et annet D-vitamintilskudd daglig i perioder av året med lite sol. Gravide, eldre, tenåringer, overvektige og enkelte minoritetskvinner, samt personer med lavt energiinntak eller lite variert kosthold er spesielt utsatte og bør vurdere tilskudd av vitamin D.

Nycoplus D3-vitamin 80 µg bidrar til normalt immunforsvar og et sterkt skjelett, og er et godt alternativ for deg som sliter med å få fylt opp D-vitaminlagrene.  Tilskuddet kan tas av voksne over 18 år, inneholder hverken sitrus eller gelatin samt er gluten- og laktosefritt.

Les mer om tilskuddet her

D + kalsium + fosfor = sterk kropp

Er kalsium så viktig, og hva gjør egentlig fosfor? Vel, de to mineralene jobber godt sammen, i tillegg til å ha en rekke viktige oppgaver hver for seg. Men for at kroppen i det hele tatt skal kunne ta opp de to mineralene fra kosten, er vi altså avhengige av å få tilstrekkelige mengder D-vitamin.

Sammen bidrar de til å bygge et sterkt benvev og sterke tenner. Kalsium bidrar i tillegg til normal energiomsetning, mens fosfor spiller en viktig rolle for omsetningen av karbohydrat, protein og fett, og er samtidig avgjørende for syre-base balansen i kroppen.

Kort oppsummert: D-vitamin er helt essensielt for at kroppen skal fungere normalt.

 

Kilder:

NHI
Melk.no
Helsenorge.no

 

Foto: Shutterstock

NO/NYP/1018/0099

4 responses to “Derfor er det viktig med vitamin D

  1. Jeg tar alrede multivitaminer (Mann). Kan jeg allikevel ta ekstra vitamin D, B vitaminer og magnesium? I tilfelle hvor mye?

    1. Hei, Som regel kan man fint kombinere en multivitaminmineral med andre enkeltnæringsstoffer, men det kommer an på dosen. I følge de Nordiske næringsstoffanbefalinger bør totalinntaket ikke overskride de øvre sikre grensene som er følgende:
      Vitamin D: 100 µg
      Magnesium: 350 mg
      Niacin i form av nikotinamid: 900 mg
      Folsyre: 1000 mg
      Vitamin B6: 25 mg
      Biotin, pantotensyre, tiamin, riboflavin, vitamin B12: ikke fastsatt

      Håper dette er til hjelp.

  2. Vi må huske at over 95% av det vi kjøper i butikker, apotek og helsekost butikker er syntetisk fremstilt så da skal man vite hvor man skal kjøpe helt naturlig og økologisk tilskudd. Mvh Bjørn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *