Derfor bør du gå langrenn

Uncategorized | 13. februar 2017

Det å ta på seg langrennsskiene og komme seg ut i sporet er positivt for både hodet og kroppen. Her er fem gode grunner til å gå langrenn.

Snøen har lagt seg over store deler av Norge, og mange steder er det ypperlig langrennsføre – spesielt i høyden. Det å gå langrenn, enten du er eliteutøver, mosjonist eller noe midt imellom, gir mange helsefordeler.

Ikke bare føles det godt for hodet å komme seg ut i skog og mark med frisk luft og flotte naturopplevelser, men en langrennstur er også en super form for fysisk aktivitet. Og åpenbart en fin måte å få de anbefalte 30 minuttene med aktivitet daglig som Helsedirektoratet anbefaler.

Her er fem gode grunner til å gå langrenn:

  1. Det passer for alle.

I langrennssporet er det rom for alle, uansett alder, størrelse og hvilken fysisk form du er i fra før. Om du ikke pleier å være så aktiv, eller har en tung kropp, velg en flat løype og gå i ditt eget tempo. Langrenn er også skånsomt mot kroppen, og gir lite belastning på knokler og ledd.

  1. Det er billig.

Du trenger ikke så mye utstyr for å komme deg ut i langrennssporet. Invester i ski med bindinger, samt staver og skisko, så har du grunnutstyret. De fleste klarer seg med enkle skipakker fra sportsskjedene til noen tusenlapper. Fordelen er at om du behandler skiutstyret pent, kan du bruke dette år etter år. Da blir prisen per sesong ikke særlig høy.

  1. Det gir bedre kondisjon.

Langrenn er en utholdenhetsidrett der man bruker store muskelgrupper og får økt puls. Dermed er langrenn veldig effektivt for å forbedre utholdenheten og kondisjonen – altså å komme i bedre form.

Hjertet må pumpe mer blod til musklene og hjertets slagvolum vil dermed øke. Dette gir et sterkere hjerte. Dessuten gir det en positiv effekt på lungene. God kondisjon er viktig for å motvirke og forebygge helseproblemer, og for at kroppen skal kunne fungere optimalt i hverdagen.

Om du allerede er i god form, passer langrenn utmerket til naturlig intervalltrening. Skogen er ofte full av oppoverbakker og nedoverbakker, og pulsen din vil variere etter landskapet du går i.

  1. Du forbrenner mange kalorier.

Når man går langrenn, belaster man mange og store muskelgrupper. Både bena, setemusklene, ryggen, magen, armene og skuldrene er i sving når man er ute i langrennssporet. Og når store muskelgrupper er i aktivitet, forbrenner kroppen også mye energi.

Går du på ski i middels tempo, forbrenner du omtrent dobbelt så mange kalorier som ved middels rask gange.

PASSER FOR ALLE: I langrennssporet er det rom for alle, og det å gå langrenn er godt for både hodet og kroppen.
  1. Det gir masse frisk luft.

De fleste mennesker opplever frisk luft og flott natur som noe positivt. Det å komme seg opp av godstolen og ut i naturen kan føre til økt livsglede og økt motivasjon i hverdagen. Det er mange som opplever at en tur i skogen, enten man går på ski eller bena, gjør hodet klart og bidrar til å «legge igjen» hverdagsproblemene i skogen.

Husk at som med all annen fysisk aktivitet, er det viktig å tilpasse aktivitetsnivået og intensiteten etter egen form. Du trenger ikke å melde deg på Birken med en gang…

Start gjerne i det små, for eksempel med en halvtimes langrennstur noen ganger i uken med middels eller lav intensitet. Etter hvert som du kommer i bedre form, kan du både øke lengden du går, hvor ofte du går og hvor fort du går. Da øker også helseeffekten.

Vi ønsker deg en riktig god langrennstur!

Foto: Colourbox.

NO/NYP/1216/0145.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *